Skip to main content
فهرست مقالات

حوزه عرفانی؛ گرایشات عرفانی در حوزه های علمیه ی ایران معاصر

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : عرفان ، آقا محمد بیدآبادی ، شاگردان آقا محمد بیدآبادی ، فقها ، آقا میرزا محمد علی حکیم ، حوزه‌های علمیه‌ی ایران معاصر ، عرفان شیعی ، تصوف ، آقا محمد بیدآبادی شیخ‌المشایخ عرفا ، ایران

خلاصه ماشینی:

"آشتیانی در مورد محوریت شخصیت بیدآبادی می‌آورد: «سلسله‌ی عرفای متشرع ساکنان اعتاب مقدسه مثل آقامیرزا علی آقای قاضی و سید احمد طهرانی کربلایی معروف به واحد العین و ملاحسین‌قلی همدانی و سید مهدی بحرالعلوم مؤلف رساله‌ی سلوکیه، آقا سید مرتضی کشمیری و آخوند ملا فتحعلی سلطان‌آبادی عراقی و غیر این‌ها به آقا محمد منتهی می‌شوند و آقا محمد شعله‌ی تابناکی بود که مستعدان را به سلوک راه معرفت و توحید هدایت می‌نمود و شرح فصوص و مصباح الأنس و تمهید القواعد و دیگر آثار در عرفان نظری را در اصفهان تدریس می‌نمود: «حقیر گمان، بلکه یقین دارد که میرزا ابوالجواد شیرازی عارف مشهور از شاگردان آقا محمد است و ما مدت‌ها در این فکر بودیم که آیا سلسله‌ی مدرسان عرفان و تصوف در عصر اخیر بعد از میرزا ابوالجواد به چه شخصی منتهی می‌شود و بعد از مراجعه به آثار مختصری که فعلا از آقا محمد در دست داریم، فهمیدیم که آن حضرت در عرفان سرآمد متأخران است». از تلامیذ آخوند ملا محراب گیلانی، سید محمد قریش قزوینی است و سلسله‌ی این نحله از وی به امام قلی آقای نخجوانی، آقا سید حسین قاضی و از وی به سید علی آقای قاضی طباطبایی (متوفی 1366 ق) می‌رسد که شاگردی نزد آقا سید احمد تهرانی حائری البکاء نیز کرده بود. بدین ترتیب سلسله‌ی تربیتی امام خمینی شامل دو جریان بود که هر دو به واسطه‌ی آیت‌الله شاه آبادی به وی رسیده بود؛ جریان اصلی عرفان شیعی در ایران که به ملاحسینقلی همدانی و از وی به سید علی شوشتری باز می‌گردد؛ و جریان فلسفی و حکمی مهمی که از طریق میرزا هاشم اشکوری به آقا محمدرضا قمشه‌ای می‌رسد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.