خلاصه ماشینی:
"مشخص است که این فعالیت حجم کار اجرایی بسیار زیادی دارد؛ از هزینه، رفت و آمد، غذا و اسکان که بگذریم، حضور مثلا 400 نفر دانشجو در یک شهر کوچک یا روستا ممکن است کل فضای آنجا را به هم بریزد؛ لذا انتخاب نوع شهر، نحوهی بازدید، تعامل با ساکنان، محل اسکان و...
به این معنا اگر این نوع آموزش بخواهد در شکل آرمانی خود و برای تمام حوزهها پیگیری شود، کار شما چه حالتی پیدا میکند؟ بهنظرم توجه به میراث فرهنگی سؤال و پاسخ سؤال شما را روشنتر میکند.
البته در گذشته بین محصولات فرهنگی و پیشینهی فرهنگی یا همان میراث فرهنگی رابطهی مستقیم وجود داشته است؛ یعنی بین میوه و ریشهی فرهنگی ارتباط کامل بوده است، اما امروزه با روابط گستردهی فرهنگی و بهویژه با مسئلهی هجوم فرهنگی، قدرت هاضمهی فرهنگی ما توان هضم دادههای فرهنگی مختلف را ندارد و در هجوم فرهنگی، تغذیهی فرهنگی شما دچار مشکل میگردد.
بحث شما این است که دانشجویان ما باید به ریشههای خودمان توجه داشته باشند، نه اینکه یک مدل یا سبک دیگری در کنار سبکهای بیگانه برای ما مطرح گردد.
ما میراث فرهنگی بسیار غنی داریم که روی برخی از آنها کار شده است و لذا امروز برای ما زنده است و برخی مورد توجه نبوده و امروز ما از آنها بیخبریم.
عناصر زیادی از فرهنگ غربی (ماشین، موبایل، آپارتماننشینی، رفتارهای خاص و غیره) به زندگی امروز ما اضافه شده است، اما میلیاردها چیز از فرهنگ سنتی خودمان باقی مانده است که ما حضور آنها را مثل هوا احساس نمیکنیم و بعضا هموطنهایی که در کشورهای دیگر زندگی میکنند، تفاوتها را احساس میکنند."