چکیده:
در این مقاله با توجه به پیشرفت های اخیر در فناوری سیستم های هوشمند
حمل ونقل(its) برای ارایه ی راه حلی جهت جلوگیری و کاهش تصادفات
وسایل نقلیه در تقاطع های برون شهری» به بپررسی یکی از مشکلات بزرگ و
عمومی ایمنی راهها پرداخته شده است. سامانه پشتیبانی از تصمیم گیری راننده
در تقاطع های برون شهری یک
راه حل مبتکرانه و اقتصادی جهت رفع یکی از مشکلات دیرینه و پیچیده در
ایمنی تقاطع هاست. درک بهتر دلا یل تصادفات تقاطع های برون شهری,» این
امکان را فراهم می آورد تا یک بسته پیشنهادی شامل استراتژیهای موثر برای
کاهش نرخ بالاای تصادفات مهیا شود. با اینکه تصادفات مربوط به تقاطع های
برون شهری از فراوانی کمتری نسبت به تصادفات درون شهری و حومه
برخوردار است ,اما اغلب به دلیل سرعت بالای وسایل نقلیه» منجر به خسارات
و تلفات شدیدتر می شود (rids). سامانه ای است بر پایه زیرساخت های فنی
سیستم های هوشمند حمل ونقل که از تصمیم گیری راننده برای عبور از
تقاطع های فاقد چراغ راهنمایی پشتیبانی می کند. این سامانه با استفاده از
فناوری ارتباطات و شناسگرها به شناسایی» تشخیص و نمایش فاصله های
زمانی ایمن جهت تصمیم گیری آگاهانه رانندگان برای عبور از یک تقاطع
غیر چراغ دار یا ورود به یک مسیر اصلی می پردازد. هدف از معرفی این سامانه»
ارایه راهکاری برای کاهش تصادفات و تلفات تقاطع هایی است که سرعت
بالاای وسایل نقلیه در ان منجر به بروز تصادفات از نوع broadside می شود.
استفاده از چراغ های راهنمایی در تقاطع های برون شهری» علاوه بر مشکلات
زمان بندی, نه تنها سبب کاهش تصادفات نمی شودء بلکه منجر به بروز تاخیر
نیز می شود. به این طریق می توان سامانه ای جایگزین چراغ های راهنمایی
برای تقاطع های برون شهری یافت. از ویژگی های این سیستم» تاکید بر رفتار
راننده, هدف قرار دادن دلیل اصلی خطاهای انسانی و انتقال اطلاعات دقیق تر
برای یک تصمیم گیری بهتر است. اجزای این سیستم شامل سه بخش کلی
مشاهده (شامل gps» رادار» شناسگر و نقشه های دیجیتالی4 پردازش اطلاعات
(پیش بینی و تخمین فاصله ایمن عبور با استفاده از اطلاعات بهنگام جهت
تشخیص موقعیت و سرعت وسایل نقلیه) و نمایش (با استفاده از تابلوهای پیام
متغیر (vms)است.