چکیده:
امروزه معلمان به عنوان مهمترین رکن و منبع در سازمان آموزش و پرورش، با آگاهی از تحولات زیستمحیطی و برخورداری از انواع دانش و مهارتها قادر خواهند بود وظیفه خطیر خود را به نحو شایسته، در راستای ارتقای سبک زندگی و اخلاق زیست محیطی به انجام برسانند. هدف این مقاله شناسایی پارادایمهای نوین معلمان در ارتقای سبک زندگی و اخلاق زیستمحیطی دانش آموزان است. ادبیات موضوع نشان میدهد که پارادایمهایی(الگوهایی) از جمله: 1. آشنایی با سواد اطلاعاتی؛ 2. آشنایی با الگوهای نوین تدریس؛ 3. برنامهریزی خوب؛ 4. کشف استعدادهای یادگیرندگان؛ 5. ایجاد انگیزه مثبت؛ 6. حساس کردن دانشآموزان به محیط پیرامون خود؛ 7. ایجاد مهارت تفکر انتقادی؛ 8. تعامل با خانوادها؛ 9. مهارت در سنجش و ارزیابی آموزههای زیستمحیطی یادگیرندگان، نقش بسزایی در ارتقای سبک زندگی و اخلاق زیستمحیطی دانش آموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
"چکیده امروزه معلمان به عنوان مهمترین رکن و منبع در سازمان آموزش و پرورش، با آگاهی از تحولات زیستمحیطی و برخورداری از انواع دانش و مهارتها قادر خواهند بود وظیفه خطیر خود را به نحو شایسته، در راستای ارتقای سبک زندگی و اخلاق زیست محیطی به انجام برسانند.
مطالعات متعددی از رابطه بین سبک زندگی و کیفیت زندگی و ابعاد مختلف آنها حکایت میکنند(Salyer, 2003, 309 در این میان تنها راهحل جدی برای ارتقا سبک زندگی و اخلاق زیستمحیطی آموزش پایه به افراد در راستای توانمند کردن افراد در تصمیمگیری صحیح، تغییر رفتار و ارتقای بهینه استفاده از منابع است.
از اینرو، معلمان میبایست با آموزش و فرهنگسازی، در راستای ارتقاء سطح آگاهی زیستمحیطی دانشآموزان اقدام کرده و با لحاظ کردن سیاست حفاظت محیطزیست و توسعه پایدار، به نقش خود جامعه عمل بپوشانند، تا همین امر منجر به تغییر سبک زندگی افراد در جهت سالمسازی طبیعت و فعالیتهای منطبق با الگوها و روشهای سازگار با محیطزیست گردد.
امکان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حد ساده وناچیز، بدون هدف منجر به اتلاف وقت دانشآموزان خواهد شد و اینجاست که معلم با کسب صلاحیت و مهارت در این زمینه نه تنها عاملی برای پیشرفت دانشآموزان میشود، بلکه سطح یادگیری را نیز افزایش میدهدICT منبعی با ارزش برای تولید دانش، بستری مناسب برای انتقال محتوا و ابزاری توانمند برای ایجاد تعامل در فرایند یاددهی- یادگیری در حیطه زیستمحیطی است.
اولین قدم در برنامهریزی برای ارتقا سبک زندگی و اخلاق زیستمحیطی، جمعآوری اطلاعات لازم در زمینه میزان آگاهی، نگرش و عملکرد افراد درخصوص شناخت محیطزیست است تا بتوان بر مبنای آن نیاز افراد به آموزش و افزایش آگاهی را تشخیص داد."