چکیده:
The present writing develops the foundations of knowledge from three categories (knowledge (mental form)، knower، and the known (object of knowledge)) to four and introduces educator (as the fourth one). By “educator”، the external agent is meant which plays the main role in communicating knowledge. This writing proceeds in four lines: educator، one who is being educated، objects of education، and methods of education. And it employs the semantic methodology in the connotative fields; and، finally، comes to the conclusion that from among educators، the Holy Qur’an puts emphasis on “God”; and، from those who are being educated، it emphasizes “man”; and، though it mentions some other instances for both of them، the overview presented by the Holy Qur’an is based on God’s being an educator and man’s being one who is being educated.
خلاصه ماشینی:
این نوشتار در چهار محور «تعلیم دهنده »، «تعلیم گیرنده »، «مواد تعلیم » و«شیوه های تعلیم » پیش میرودو از روش معناشناسی حوزه های معنایی بهره میگیردو در نهایت به این نتیجه میرسد که قرآن در میان تعلیم دهندگان «خدا» و از میان تعلیم گیرندگان «انسان » را برجسته میکند و اگرچه مصادیق دیگری برای هردو مورد ذکرمیکند، اساس چشم انداز قرآن بر تعلیم دهندگی خداو تعلیم گیرندگی انسان است .
این ارتباط ، یعنی آموزش انسان به فرشتگان ، در قالب های دیگری مطرح شده است ؛ مثلا در آیۀ «قال یا آدم أنبئهم بأسمائهم فلما أنبأهم بأسمائهم » (بقره :٣٢ـ٣٣)ابتدا قابلیت تعلیم پذیری فرشتگان را از زبان خود آنها بیان میکندو تمام دانسته های آنها رامنحصر در تعلیم الهی می داندو در ادامه می افزایدکه حضرت آدم اسمائی را که ملائکه نمی دانستند، به آنها خبر دادو با این تعبیر، تعلیم دهندگی انسان به فرشتگان را به اثبات میرساند.
این آموزش در دو دسته آیات تبیین شده است : آیاتی که در قالب آموزش انبیاو اولیای الهی به دیگر انبیا مطرح شده است ؛ مثل تعلیم حضرت خضر به حضرت موسی (کهف :٦٦و٧٠)و آیات دیگری که تعلیم انبیا به انسان های عادی رابیان کرده اند؛ برای نمونه می توان آیۀ «کما أرسلنا فیکم رسولا منکم یتلوا علیکم ءایاتنا ویزکیکم و یعلمکم الکتاب و الحکمة و یعلمکم مالم تکونوا تعلمون » (بقره : ١٥١/ نیز بقره : ١٢٩/ آل عمران : ١٦٤/ جمعه : ٢) ذکر کرد.