چکیده:
Purpose: the aim of this study is to determine the amount of information literacy skills of librarians in cultural recreational organization of Isfahan Municipality according to the model Izanberg and Brecoitz. Methodology: this study is a descriptive survey. The population consists of all librarians (240 people) of Cultural recreational Organization of Isfahan Municipality. Simple random sampling method was used and sample was included137 people. To collect data، a researcher-made questionnaire was used and reliability coefficient was calculated 87 percent using Cronbach’s alpha. The data using SPSS software was analyzed at descriptive and inferential levels. Findings: according to the results the mean of all the components were greater than the average level and the highest average related to skill evaluation with 4.21 and the lowest was related to locate and access information with mean 4.07. Conclusion: the results of this study showed that the librarians of cultural recreational organization of Isfahan Municipality consider the amount of information literacy skills components application more than the average level based on the model Izanberg and Brecoitz. The results also showed that ، there is significant difference based on demographic factors، field of study and level of education.
خلاصه ماشینی:
البته عبارت های دیگـری هـم چـون سواد کامپیوتری ، سواد رسانه ای ، سواد کتابخانه ای ، اطلاعات الکترونیکـی و سـواد فنـاوری اطلاعـاتی نیـز مطـرح شـده اسـت (tabatabaee,1999) هر چند افرادی که به نوعی با اطلاعات و اطلاع رسانی و با مفهوم سواد اطلاعاتی آشنایی دارند ضرورت آشنایی و تـرویج سواد اطلاعاتی را تأیید نموده ، اما به روشنی معلوم نیست کـه چـرا بـرای آمـوزش سـواد اطلاعـاتی برنامـه ای مـدون و رسـمی تدارک دیده نشده است ؟ در حوزه سواد اطلاعاتی استانداردها و مدل هایی برای آن تدوین شده و مورد استفاده قرار می گیردکه عبارتند از: - استانداردهای سواد اطلاعاتی انجمن کتابداران ایالات متحده آمریکا؛ 1 Information Literacy 2 Lifelong learning 3 Eisenberg 4 Berkowitz 5 zukrowski - استانداردهای سواد اطلاعاتی استرالیا؛ 1 - مدل بروس ؛ - مدل شش مهارت بزرگ مایک آیزنبرگ و باب برکویتز؛ 2 - مدل کولثاو؛ - مدل جست وجوی اطلاعات .
با توجه به موارد ذکر شده میزان سواد اطلاعاتی با توجه بـه مؤلفـه هـای تعریـف مسـئله (کـار)، راهبردهـای جسـت وجـوی اطلاعات ، مهارت مکان یابی ، مهارت ارزیابی ، و اسـتفاده از اطلاعـات بـرای کتابـداران سـازمان فرهنگـی تفریحـی شـهرداری اصفهان مهم و لازم بوده و جنبه های مطلوبی را از موضوع سواد اطلاعاتی برای این حوزه طرح نموده ، که سنجیده خواهد شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور تعیین معنادار بودن تفاوت بین میانگین مهارت های مدل آیزنبرگ و برکویتز در سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان از آزمون t٢ هتلینگ استفاده شد.