چکیده:
صنایع کوچک و متوسط(SMEها) امروزه به عنوان قلب تپنده اقتصاد و بازوی توانای صادرات در کشورهای مختلف محسوب میشود. به همین دلیل این صنایع از اهمیت بسیاری برخوردار میباشد که در صورت شکوفایی و توسعه آن شاهد افزایش صادرات غیر نفتی و رفاه عمومی جامعه خواهیم بود. تحقیق حاضر تلاشی در جهت مطالعه فرهنگ سازمانی غالب و تاثیرگذار در صنایع کوچک و متوسط و بررسی تفاوت بین شاخصهای فرهنگ سازمانی در این صنایع میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران صنایع کوچک و متوسط است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، نمونهگیری بعمل آمده است. در این تحقیق به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است که روایی و پایایی آن نیز از طریق بررسیهای مقدماتی، نظر کارشناسان و اساتید تائید شده است. پس از جمع آوری اطلاعات، با استفاده از نرم افزار SPSS میانگین نمره صنایع کوچک و متوسط در هر یک از شاخصهای فرهنگ سازمانی محاسبه شده است. با استفاده از آزمون t به بررسی تفاوت بین نمره فرهنگ سازمانی صنایع کوچک و متوسط پرداخته شده است. در پایان به بررسی ارتباط بین ابعاد فرهنگ سازمانی در صنایع کوچک و متوسط پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"ثالثا، فرهنگ سازمانی میتواند به عنوان منبعی برای ایجاد مزیت های رقابتی پایدار عمل کند؛ زیرا برخی از فرهنگها به راحتی قابل تقلید توسط رقبا نیستند و همچنین، از دلایل دیگر می توان به ظهور قدرت اقتصادی و صنعتی ژاپن به مثابۀ یک رقیب قابل توجه و مهم در برابر آمریکا اشاره کرد که محققان یکی از دلایل عمدة آن را تفاوت های فرهنگی بین دو کشور دانسته اند (Goffee & Jones, 2001, 3; Quinn & Cameron, 2006, 16).
شکل 1: مدل تطبیقی فرهنگ سازمانی (Kuofie et al, 2010, 53) در رابطه با پیشنه تحقیق و مطالعه تطبیقی ابعاد مورد مطالعه در این تحقیق از ابعاد مدل کوفای و همکارانش به صورت جدول زیر برای بررسی فرهنگ سازمانی در صنایع کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی استفاده شده است.
تعیین تفاوت بین ابعاد اصلی فرهنگ سازمانی در صنایع متوسط استان آذربایجان شرقی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
در نهایت با توجه به نتایج پژوهش حاضر و یافته های تحقیقات مشابه در این زمینه می توان گفت که مدیران صنایع کوچک و متوسط ضمن شناخت فرهنگ مطلوب هر سازمان با بسترسازی مناسب فرهنگی باید زمینه را برای توسعة تک تک ابعاد و شاخص های فرهنگ سازمانی در بین کارکنان واحدهای صنعتی که هر کدام به نحوی در تعامل مثبت و رو به توسعة بهره وری سازمانی است، مهیا سازند تا از این راه زمینه های رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم شود."