چکیده:
رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله پدیدههای مهم و شایان توجهی است که ازنیازهای جامعه امروز و ضرورتهای اساسی برای فرد و جامعه به شمار میآید. بر این اساس، هدف اصلی مقاله حاضر بررسی جامعهشناختی میزان رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی بین رانندگان حاشیهنشین وغیرحاشیهنشین شهر میانه است برای تعیین رابطه بین متغیرهای مذکور از تئوریهای قانونگریزی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی استفاده شده است.فرضیه کلی تحقیق تعیین میزان رعایتقوانین راهنمایی و رانندگی وعوامل مرتبط برآن بین رانندگان حاشیهنشین و غیرحاشیهنشین است. روش تحقیق پیمایشی وابزار اندازهگیری پرسشنامه بسته پاسخ است. جامعه آماری این پژوهش رانندگان ۱۸ تا ۷۵ سال است که تعداد کل این جمعیت ۶۷۹۱۴ نفر بوده که از این تعداد ۳۸۱ نفر با استفاده از فرمول حجم نمونه و روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. اطلاعات پرسشنامه توسط نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای آزمون فرضیهها، به تناسب سطح متغیرها ازآزمون مقایسه میانگین با دونمونه مستقل، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج تحقیق رابطه بین اکثر متغیرهای اصلی تحقیق و میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را تأیید میکند. نتیجه نهایی اینکه متغیرهای مستقل مورد استفاده در پژوهش حاضر ۳/۲۰ درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردهاند دربین متغیرهای مستقل تأثیر تعهد اجتماعی بر متغیر وابسته بیشتر از سایر متغیرها است.
Observation of traffic rules is one of the important phenomena of today's society and also it is necessary for the individual. The aim of this research is the sociological study of the relation between the capitals and observation of the traffic rules among the suburb and non-suburb drivers in Miyaneh.
To determine the relationshipbetween the abovementioned variables, we used the theories ofdeviation, socialcapital, cultural capitalandeconomicalcapital.
The general hypothesis of the study is to determine the rate of the observation of traffic rules by suburb and non-suburb driver’s its related factors. The research method is survey and the measurement device is response closed questionnaire. The population of this study is 18 to 75 years old drivers, totally 67914 people which 381 person selected as a sample by purposive sampling. The data analyzed using SPSS software. To test the hypothesis regarding the levels of variables, mean comparison test with two independent samples, ANOVA test, Pearson correlation coefficient and multi variant regression were used.
The results verify the relationship between the main variables and traffic rules observation rate. The final result is that independent variables used in the study explained 20/3 percent change in the dependent variable. Among the independent variables, the impact of the social commitment on the dependent variable is more than other.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (2): آزمون همبستگی بین سرمایه اقتصادی و میزان رعایت قوانین به تفکیک منطقه سکونت متغیرها آزمون حاشیهنشین غیرحاشیهنشین کل سرمایه اقتصادی ومیزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی همبستگی پیرسون ۲۵۹/۰ ۰۸۶/۰ ۲۱۷/۰ سطح معنیداری ۰۰۲/۰ ۲۸۸/۰ ۰۰۰/۰ تعداد ۱۴۶ ۱۵۵ ۳۰۱ نوع رابطه رابطه مستقیم رابطه وجود ندارد رابطه مستقیم رابطه بین مشارکت اجتماعی و میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای آزمون همبستگی بین متغیرهای مشارکت اجتماعی بامیزان رعایت قوانین راهنمایی در رانندگان حاشیهنشین و غیر حاشیهنشین، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.
جدول شماره (8): آزمون همبستگی بین سرمایه فرهنگی و میزان رعایت قوانین به تفکیک منطقه سکونت متغیرها آزمون حاشیهنشین غیرحاشیهنشین کل سرمایه فرهنگی و میزان رعایت قوانین راهنمایی همبستگی پیرسون ۰۸۸/۰ ۰۱۷/۰- ۱۰۹/۰ سطح معنیداری ۲۷۳/۰ ۸۲۵/۰ ۰۴۹/۰ تعداد ۱۵۹ ۱۶۸ ۳۲۷ نوع رابطه رابطه وجود ندارد رابطه وجود ندارد رابطه مستقیم نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره با توجه به اطلاعات بدست آمده در جدول شماره (۹) نتایج حاصله حاکی از آن است که از مجموع متغیرهای مستقل مورد استفاده در این پژوهش ۵/۲۴ درصد از تغییرات متغیر وابستهی میزان رعایت قوانین در منطقه حاشیهنشین و حدود ۴/۱۴ درصد در منطقه غیر حاشیهنشین و در مجموعه حدود ۳/۲۰ درصد متغیر وابسته را تبیین میکند و بقیه به عواملی بر میگردد که در این پژوهش مورد سنجش قرار نگرفته است."