چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت موجود اشتراک گذاری دانش بین اعضای هیات علمی و شناسایی میزان تاثیرگذاری مولفه های مدل رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار و قصد به اشتراک گذاری دانش می باشد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تشکیل می دهند که تعداد آن ها در زمان انجام تحقیق 435 نفر بودند. از این تعداد 231 نفر بر اساس جدول مورگان، با روش تصادفی طبقه ای به نسبت هر دانشکده به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش جهت گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. جهت تجزیه تحلیل داده ها از آزمون های t تک نمونه ای، همبستگی، رگرسیون و آمار توصیفی استفاده شد. نتایج آزمون t مشخص کرد که اشتراک گذاری دانش بین اعضای هیات علمی، به غیر از مولفه قدرت دانشی در تمامی مولفه های مورد بررسی از سطح نسبتا مطلوبی برخوردار است. بین تمامی متغیرهای تحقیق (به غیر از مولفه قدرت دانشی) رابطه مثبت و معنی داری مشاهده گردید. قصد به اشتراک گذاری بیشترین نقش را در توضیح رفتار به اشتراک گذاری دانش و نگرش نسبت به اشتراک گذاری دانش بیشترین نقش را در توضیح قصد به اشتراک گذاری دانش داشت.
The purpose of this study is to evaluate the situation of knowledge sharing among faculty members and identify the effective factors of theory of planned behavior in the conduct and knowledge sharing intention. This research is a descriptive survey. The research population includes all full-time faculty members of Mashhad Branch of Islamic Azad University، totalling 435 at the time of the research conduction. Of these people، 231 were chosen as sample by the use of Morgan table and stratified random sampling technique proportionate to the number of the members of each faculty. A questionnaire was used as the instrument for data collection in this research. Single-sample t-tests، correlation، regression and descriptive statistics were used for data analysis. T-test results revealed that knowledge sharing among faculty members، except the knowledge power، has a favorable level in all elements. Among all research variables (except for the components of the power of knowledge) positive relationship was observed. Sharing intention had the greatest role in explaining the knowledge sharing behavior and attitude toward knowledge sharing had the greatest role in explaining knowledge sharing intention.
خلاصه ماشینی:
") میانگین و انحراف معیار رفتار 5 9/96 59/12 000/0 07/0±85/3 قصد 5 3/97 41/14 000/0 07/0±05/4 نگرش 5 2/96 15/14 000/0 07/0±90/3 هنجارهای انتزاعی 4 7/83 61/5 000/0 05/0± 31/3 کنترل رفتاری درک شده 6 5/83 45/7 000/0 05/0± 39/3 بعد روانشناختی مشوق های سازمانی 5 6/85 33/1 000/0 06/0±07/3 اعتماد متقابل 2 3/79 34/13 000/0 06/0 ±86/3 کسب شهرت و اعتبار 5 4/87 62/8 000/0 05/0±46/3 قدرت دانشی 4 3/94 25/10 000/0 07/0±71/3 حس نوع دوستی 4 97 48/13 000/0 07/0±92/3 بعد سازمانی جو دانشگاه 9 86 16/4 000/0 06/0±24/3 بعد تکنولوژیکی میزان استفاده از فناوری اطلاعات جهت به اشتراکگذاری دانش 5 5/72 22/1 000/0 04/0±04/3 تکنولوژی موجود جهت اشتراکگذاری دانش 6 92 72/7 000/0 05/0±43/3 نتایج آزمون t جهت بررسی وضعیت شاخصهای مؤلفههای رفتار، قصد، نگرش و هنجارهای انتزاعی نشان میدهد که تمامی شاخصها دارای وضعیت نسبتا مطلوبی هستند.
) میانگین و انحراف معیار کنترل رفتاری درک شده زمان کافی جهت به اشتراکگذاری دانش 945/0- 825/0 01/1±90/2 در اختیار داشتن ابزار لازم جهت به اشتراکگذاری دانش 53/2- 926/0 13/1±80/2 نتایج آزمون t بین عوامل روان شناختی مؤثر بر مؤلفه نگرش نشان میدهد که مؤلفه های اعتماد متقابل، کسب وجهه و اعتبار، مشوق های سازمانی، حس نوع دوستی و تمامی شاخصهای آنها در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارند.
با توجه به وجود رابطه مثبت بین کنترل رفتاری درک شده و قصد به اشتراکگذاری دانش اعضای هیأت علمی پیشنهاد میگردد دانشگاه در راستای رفع مشکل کمبود وقت استادان جهت به اشتراک گذاری دانش، کارگاه هایی با محوریت برنامه ریزی و مدیریت زمان برگزار کند، همچنین هر دانشکده می تواند با برنامهریزی دقیق (همچون کاهش ساعات موظفی تدریس) فرصتهای مناسبی را در راستای به اشتراکگذاری دانش اعضای هیأت علمی فراهم آورد."