چکیده:
هدف: پژوهش با هدف پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد واحد
بوئین زهرا براساس متغیرهای تمایز یافتگی و تاب آوری انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی-
22/ همبستگی روی مجموعا 242 نفر دانشجوی دختر انجام شد. میانگین سنی آنان 45
4) بود. ابزارهای به کار برده شده برای سنجش متغیرهای پژوهش عبارت / سال(انحراف معیار 9
مقیاس تمایزیافتگی اسکورون ،(CD-RISC) بودند از: مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون
تحلیل دادهجها به روش .(WHOQOL-BREF) و مقیاس کوتاه کیفیت زندگی (DSI)
ماتریس همبستگی و رگرسیون گام به گام انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین تاب آوری و
کیفیت زندگی و همچنین بین تمایز یافتگی و کیفیت زندگی رابطه وجود دارد نتایج رگرسیون
گام به گام برای پیش بینی کیفیت زندگی حاکی از آن بود که هم آمیختگی با دیگران بیشترین
رابطه را با کیفیت زندگی دارد .
نتیجه گیری: تاب آوری به واسطه کاهش مشکلات هیجانی (و یا افرایش سلامت روانی)
موجب افزایش کیفیت زندگی می شود و همچنین هم آمیختگی با دیگران به دلیل اینکه تحت
تاثیر سیستم عاطفی محیط و واکنش اطرافیان شکل می گیرد بیشترین تاثیر را در کاهش
کیفیت زندگی دارد
خلاصه ماشینی:
"پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان دختر براساس متغیرهای تمایز یافتگی و تاب آوری دکتر حسن احدی 1 افسانه علیزاده اصلی 2 چکیده واژههای کلیدی: عضو هئیت علمی(استاد) دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی، گروه روانشناسی، تهران-ایران عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد واحد بوئین زهرا، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی، بوئین زهرا-ایران مقدمه شاخه جدید علم روانشناسی و دیدگاه نوینش تحت عنوان رویکرد روانشناسی مثبت گرا، درصدد بررسی ظرفیتها و قدرتهای روانشناختی به جای آسیب شناسی روانی است.
به لحاظ اهمیت و دامنه فراگیر کیفیت زندگی در حوزه روانشناسی مثبت نگر، عوامل مؤثر بر آن مورد کنکاش بسیار قرار گرفته است و تا کنون تأثیر عواملی همچون تاب آوری، تمایز یافتگی، هوش هیجانی ، هوش معنوی و نیز شاخص های عینی و جمعیت شناختی بررسی شده است.
کیفیت زندگی به واسطه نقشی که در سلامت روانی افراد دارد از اهمیت زیادی برخوردار است، به خصوص اینکه یکی از عواقب عمده کاهش کیفیت زندگی را افزایش مشکلات روان شناختی ذکر کرده اند (لی، 2006) دانشجویان از اقشار برگزیده و آینده ساز کشور هستند که مسلما کیفیت زندگی و سلامت روانی آنها در یادگیری و موفقیت تحصیلی آنان تأثیرگذار خواهد بود و پژوهش های انجام شده نمایان گر بروز برخی حالات و رفتارهای نامساعد روانشناختی، نظیر اضطراب و افسردگی در محیط دانشگاهی هستند (ایزادیان و همکاران، 2010).
از آنجا که هر دو متغیر با اضطراب رابطه تنگاتنگ دارند، می توان ادعا کرد چنانچه فردی بتواند در شرایط استرس زا و اضطراب زا خود را مدیریت کند، بدین معنا که تاب آوری بالایی داشته باشد، به احتمال قوی تمایز یافتگی بالایی نیز خواهد داشت ودر نهایت این امر موجب خواهد شد که کیفیت زندگی وی نیر افزایش یابد."