چکیده:
پژوهش حاضر بررسی رابطه انعطاف پذیری خانواده و سبک های هویت با نقش واسطه گری گرایش به تفکر انتقادی در دختران نوجوان می باشد. بدین منظور 306 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر کازرون به شیوه نمونه گیری خوشه ای به وسیله پرسشنامه های گرایش به تفکر انتقادی (CTDI، ریکتس، 2003)، پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی (1989) و انعطاف پذیری مثبت شاکری (1382) مورد آزمون قرار گرفتند. یافته های حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که انعطاف پذیری خانواده به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی گرایش به تفکر انتقادی و سبک های هویتی تاثیر داشته و هم چنین گرایش به تفکر انتقادی نیز بر روی سبک های هویتی اثر مستقیم دارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطه انعطافپذیری خانواده و سبکهای هویت با نقش واسطهگری گرایش به تفکر انتقادی در دختران نوجوان* بهناز بهزادی 1 دکتر سیروس سروقد 2 چکیده واژههای کلیدی: این پژوهش با حمایت مالی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد شیراز انجام شده است.
در پژوهشی توسط حجازی و برجعلی (1388)، تحت عنوان: "تفکر انتقادی، سبکهای هویت و تعهد هویت در نوجوانان: ارائه یک مدل علی" یافتههای حاصل از تحلیل مسیر نشان میدهد که مؤلفههای تفکر انتقادی به واسطه متغیر سبکهای هویت اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم - اجتنابی اثر غیرمستقیم بر تعهد هویت دارند و نقش واسطهای سبکهای پردازش هویت در رابطه میان مؤلفههای تفکر انتقادی و تعهد هویت تأیید شده است.
با توجه به نمونه مورد مطالعه که شامل دختران نوجوان می شود و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل به نظر میرسد با در نظر گرفتن میانگین نمره انعطافپذیری خانواده در خانوادههای آزمودنیها (83/40)، طبق تعریف در سطح خانوادههای منظم قرار میگیرند که از سطح انعطاف مطلوب دور است و باعث تأثیر معکوس در دستیابی به سبکهای هویتی میشوند اما گرایش به تفکر انتقادی که دارای اثر مستقیم و مثبتی بر سبکهای هویتی اطلاعاتی و هنجاری است نوعی تسهیلکننده در نوجوانان محسوب شده و آنها را در دستیابی به هویت مناسبتر به خصوص هویت اطلاعاتی هدایت میکند."