چکیده:
در مقاله حاضر به پیشرفتهای سریع فنآوری در دنیای معاصر در زمینه ارتباط اشاره گردیده و
تلویزیون، به عنوان یک رسانه جمعی و نیز تأثیرات آن در جامعهپذیری و تغییرات گوناگون رفتاری ناشی از
آن در افراد؛ از دیدگاه صاحبنظران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. همچنین رابطه زمان فراغت
افراد با تماشای برنامههای تلویزیونی و پدیدههای ناشی از آن، و تأثیر این جعبه سحرآمیز بر افکار عمومی
بررسی شده است.
در این نوشتار، سعی بر آن است که نقش تلویزیون به عنوان ابزاری جهت آشکارسازی مسائل مختلف و
چگونگی تأثیر برنامههای تلویزیونی بر مخاطبان با دقت و ظرافت خاصی بیان گردد و سرانجام در زمینه
اینکه تلویزیون باید به عنوان یک وسیله سرگرمی به شمار آید یا یک وسیله آموزشی و یادگیری، اطلاعاتی
به خوانندگان عزیز داده شود.
خلاصه ماشینی:
"(2) اما از سوی دیگر، به کارگیری ابزارها و رسانههای ارتباط جمعی به منظور دستیابی به اطلاعات، نهایت دقت و توجه را نیز طلب میکند؛ زیرا این رسانهها عمدتا سلسله مراتب اجتماعی خاصی را در جامعه به وجود میآورند که گروههای کوچک قدرتمند، گروه وسیع طبقه متوسط و گروه کثیر عامه مردم را شامل میشود و البته در صدر این سه گروه، گروه بسیار معدود ثروتمندان (اعیان) قرار دارد که همواره خواستها، معیارها و ارزشهای مورد نظر خود را به کل جامعه تحمیل میکند و طبقات پایینتر نیز بدون آنکه خودشان آگاه باشند، از آرمانهای حاکم بر آن تقلید میکنند.
(15) نکته دیگری که در طراحی برنامههای تلویزیونی باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد، این است که رسانههای ارتباط جمعی، بویژه تلویزیون، جهت ارائه هستههای فرهنگی به مخاطب طراحی نشدهاند؛ بلکه به عکس، فرض آنها بر این است که فرد قبلا دارای فرهنگی توسعه یافته است و با توجه به آن میتواند از میان برنامههای مختلفی که تهیه و پخش میشوند، مطابق سلیقهها و انتظارات خود به انتخاب بپردازد.
از جمله این ساختارها، پیدایش طبقه معدود ثروتمندان (اعیان) است که تصمیمگیرنده اصلی امور اجتماعی به شمار میروند و معیارها و ارزشهای خود را از طریق رسانههای ارتباط جمعی، بویژه تلویزیون به سایر افراد و طبقات جامعه تحمیل میکنند که از میان آنها میتوان به ستارگان عالم سینما، خوانندگان و ورزشکاران اشاره نمود."