چکیده:
هدف از این مقاله که بر گرفته از یک طرح پژوهشی است، بررسی ابعاد حجاب و عفاف (آگاهی، باور و التزام عملی) و طراحی مدل معادلات ساختاری آن در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی در استان همدان میباشد. روش مورد استفاده پیمایشی و تکنیک گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که اطلاعات مورد نیاز آن از یک نمونه 1069 نفری از دانش آموزان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و طبقهای تصادفی گردآوری شده است. مهمترین نتیجه این مطالعه آن است که رابطه دو سویه حجاب و عفاف یک رابطه مثبت و معنادار است؛ یعنی بر هم تأثیر گذاشته و از هم تأثیر میپذیرند. اما اثر مدل عفاف بر حجاب (76/0) بیشتر از اثر مدل حجاب بر عفاف (61/0) بوده و شاخصهای برازش آن قویتر و مناسبتر میباشند. بر اساس نتایج تحلیل معادلات ساختاری مهمترین معرف متغیر مکنون عفاف، باور بوده و پس از آن به ترتیب، التزام عملی و آگاهی قرار دارند. همچنین معرفهای متغیر مکنون حجاب به ترتیب اهمیت عبارتند از: التزام عملی، باور و آگاهی.
خلاصه ماشینی:
مدل یابی معادلات ساختاری حجاب و عفاف موسی طیبی نیا١*، حبیب احمدی 2 چکیده هدف از این مقاله که بر گرفته از یک طـرح پژوهشـی اسـت ، بررسـی ابعـاد حجـاب و عفـاف (آگاهی، باور و التزام عملی) و طراحی مدل معـادلات سـاختاری آن در بـین دانـش آمـوزان دختـر دبیرستانی در استان همدان میباشد.
بنابراین ، میتوان گفت در نمونه مورد بررسی میزان آگاهی، باور و التزام عملی بـه حجـاب و عفـاف نسبتا بالا بوده ، اما به جزء بعد باور در دو بعد دیگر (آگاهی و التزام عملی) به عفاف در بـین دانـش - آموزان بیش تر از حجاب بوده است .
همان گونه که در جـدول ملاحظـه مـیشـود، بین میزان آگاهی دانش آموزان نسبت به حجاب و میزان باور آنهـا بـه حجـاب بـا توجـه بـه سـطح معناداری بدست آمده (٠٠١>P) و ضریب همبستگی (٠/٢٤٦ =r) در سـطح ٩٩ درصـد اطمینـان همبستگی مثبت وجود دارد.
همان گونه که در جدول ملاحظه مـیشـود، بین میزان آگاهی دانش آموزان نسبت به عفاف و میـزان بـاور آنهـا بـه عفـاف بـا توجـه بـه سـطح معناداری بدست آمده (٠٠١>P) و ضریب همبسـتگی (٠٣١٣=r) در سـطح ٩٩ درصـد اطمینـان همبستگی مثبت وجود دارد.
بین میزان باور دانش آموزان به عفاف و میزان التزام عملی آنهـا بـه عفـاف بـا توجـه بـه سـطح معناداری بدست آمده (٠٠١>P) و ضریب همبسـتگی (٠٤٨٩=r) در سـطح ٩٩ درصـد اطمینـان همبستگی مثبت وجود دارد.