چکیده:
تفسیر القرآن و هو الهدی و الفرقان نوشته سید احمدخان هندی، تفسیری است به شیوه عقلانی افراطی که در آن سعی شده است تا هر گزارش غیبی یا مسائل ماوراء طبیعی را با تاویلات غیر منطقی توجیه کند. به نظر می رسد تحولات سیاسی ـ اجتماعی عصر سید احمدخان و نادیده گرفتن ظاهر و سیاق آیات و در برخی مواقع، اثرپذیری از کتب عهدین سه عامل عمده انحراف فکری وی در تفسیر آیاتی است که مشتمل بر امور خارق العاده و معجزه است. در این نوشتار برخی از تاویلات وی درباره معجزات انبیاء ذکر و آنگاه به نقد و بررسی هر یک از این تاویلات پرداخته می شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی معجزات انبیاء در کتاب تفسیرالقرآن و هو الهدی و الفرقان حامد دژآباد استادیار دانشگاه تهران ، پردیس فارابی قم (تاریخ دریافت : ١٣٩٢/٨/١؛ تاریخ تصویب : ١٣٩٢/١٢/١٠) چکیده تفسیر القرآن و هو الهدی و الفرقان نوشتۀ سید احمدخان هندی، تفسیری اسـت بـه شـیوة عقلانی افراطی که در آن سعی شده است تا هر گزارش غیبـی یـا مسـائل مـاوراء طبیعـی را بـا تأویلات غیر منطقی توجیه کند.
ir مقدمه تفسیر به شیو ة عقلانی افراطی ، بر اثر موج های سیاسی ـ اجتماعی در این چند دهـۀ أخیـر پدید آمده است و خودباختگی بعضی از نوسیندگان در مقابـل تهـاجم فرهنگـی عصـر، آنـان را واداشته تا هر آیه ای که در آن ذکری از ملک ، جن ، وحی ، یا معجزات انبیـاء آمـده ، آن آیـه را از ظاهر خود خارج کنند و به تأویلات غیر منطقی و بی اساس روی آورند و طوری وانمود کنند که دین و قرآن همان را می گویند که علم گرایان محض باور دارند.
مؤلف تفسیر القرآن ضمن رد دیدگاه مشهور و انکار اعجاز تصریح شده در این آیـه ، دلایلـی بـرای اثبـات مـدعای خـود ذکـر می کند که عبارتند از: ١ـ عبور از بحر احمر نه رود نیل سید احمدخان می گوید: «اولا مردم در اینجا به اشـتباه رفتـه ، چنـین تصـور کـرده انـد کـه حضرت موسی (ع ) از رود نیل عبور کرده است و حال اینکه اینگونه نبوده ، بلکه عبورش از یـک شعبۀ بحر احمر بوده است نه رود نیل » (هندی، ١٣٣٤ق .