چکیده:
در این پژوهش رفتار های اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز جهرم مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش به روش پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز جهرم می باشند که به علت کم بودن تعداد جامعه آماری روش نمونه گیری اعمال نشده است. تعداد اعضای هیات علمی در زمان اجرای پژوهش34 نفر بوده که صد درصد آنها به پرسشنامه پاسخ داده اند.برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس و اکسل استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان دهنده این است که هدف از جستجوی اطلاعات در بین اعضای هیات علمی، روزآمد کردن اطلاعات شخصی است. بیشترین اطلاعات مورد استفاده آنان مربوط به رشته تخصصی آنها بوده و منابع لاتین بیش از منابع فارسی و ترجمه شده مورد استفاده قرار می گیرند.عمده مشکلات آنها نبود منابع کافی در کتابخانه است و کتابخانه به عنوان مهمترین منبع کسب اطلاعات عنوان شده است. بین میزان ساعات مطالعه افراد در طول هفته و رشته های تحصیلی آنها رابطه معناداری و جود دارد و رشته های فنی و مهندسی با بیش از 15 ساعت مطالعه در هفته بیشترین ساعات مطالعه را به خود اختصاص داده اند.
خلاصه ماشینی:
"اولویتهای نیاز به اطلاعات اولویتها نوع اطلاعات درصد 1 اطلاعات تخصصی 05/47 2 آخرین پیشرفتهای علمی در زمینه تخصصی 7/35 3 نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه تخصصی 8/16 4 سایر موراد 42/0 - بررسی انواع منابع اطلاعات رسمی مورد استفاده براساس جدول شماره 3، در میان انواع محملهای اطلاعات رسمی، مجلات تخصصی با 34 درصد، پایگاههای علمی با 8/29 درصد و گزارشات علمی با 6/21 درصد، به ترتیب بیشترین مورد استفاده را برای کسب اطلاعات اعضای هیأت علمی به خود اختصاص دادهاند.
اولویتهای نوع منابع اطلاعاتی غیر رسمی مورد استفاده بررسی نوع مجراهای دستیابی به اطلاعات بر اساس جدول شماره 5 مشاهده می شود که از میان انواع مجراهای دستیابی به اطلاعات، مراجعه به کتابخانه دانشگاه محل تدریس با اختصاص 9/34 درصد از مجموع پاسخهای ارائه شده به ترتیب اولین اولویت و استفاده از اینترنت با 14/30 درصد دومین اولویت برای دستیابی به منابع مورد نیاز عنوان شده اند.
اولویتهای مشکلات موجود برای دستیابی به اطلاعات بررسی رابطه میان رشته آموزشی اعضای علمی و ساعات مطالعه مطالب جدول شماره 8 نشان دهنده آن است که در رشته های فنی و مهندسی 75/43 درصد افراد این گروه بیش از 15 ساعت مطالعه در هفته را دارند و به ترتیب 33/16 درصد افراد زیر مجموعه گروه علوم پایه و 6/16 درصد افراد رشته های زیر مجموعه علوم انسانی به این میزان مطالعه در طول هفته دست یافته اند."