چکیده:
در برخی از نظام های حقوقی برای حمایت از پدیدآورندۀ برخی آثار هنری، از «حق تعقیب » یا «حق بر بازفروش اثر » سخن به میان آمده است. لیکن حق مزبور در حقوق ایران شناسایی نشده است. در نظام های حقوقی فرانسه، انگلستان و اتحادیۀ اروپا، حق تعقیب حقی است که برای پدیدآورندۀ برخی از آثار هنری نسبت به منافع حاصل از فرو شهای بعدی اثر پذیرفته شده است. به موجب این حق، پدیدآورنده می تواند درصدی از ثمن بازفرو شهای اثر پس از انتقال اولیه را دریافت کند. این حق که مبتنی بر ملاحظات منصفانه است، ناظر به آثار هنری اصلی است که با اولین فروش از دایرۀ اختیارات پدیدآورنده خارج می شوند. حق تعقیب قابل اسقاط و توقیف نبوده، به صورت ارادی قابل انتقال نیست، لیکن در اثر فوت به ورثۀ پدیدآورنده منتقل می شود. تعهد پرداخت حق تعقیب بسته به مورد بر عهدۀ فروشنده، خریدار و یا واسطه های فروش است.
خلاصه ماشینی:
سعید محسنی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تاریخ دریافت :٩١/٠٩/٠٧ تاریخ پذیرش :٩٢/٠٤/١٨ چکیده در برخــی از نظام های حقوقی برای حمایت از پدیدآورنــدة برخی آثار هنری، از «حق تعقیب » یا «حق بر بازفروش اثر» سخن به میان آمده است .
و شورای اروپایی ٤ و برخی از قوانین ملی از جمله قانون مالکیت فکری فرانسه وآیین نامۀ حق بر بازفروش انگلســتان مصوب ١٤ فوریه ٢٠٠٦٥، حقی اســت غیــر قابل انتقال که پدیدآورنــدة اثــر بر منافع حاصــل از فروش های بعدی اثر، پیــدا میکند و به موجب آن پدیدآورنده میتواند درصدی از ثمن بازفروش های اثر پس از انتقال اولیه را دریافت کند .
البته در خصوص ویژگی عدم قابلیت انتقال ، باید توجه داشــت که به موجــب مادة ٩ آیین نامۀ حق بر بازفروش انگلســتان ، پدیدآورنده میتواند این حق را از طریق وصیت نامه به شخص حقیقی یا حقوقی منتقل کند و چنانچه وصیت نامه ای در بین نباشــد، قانون اشــخاص ذینفع را تعیین خواهد کرد.
555( بیان داشته اند، با توجه به اینکه فروش های بعدی نسخ خطی و دست نوشته های پدیدآورنده با مبالغ بالا صورت میگرفت ، حق تعقیب نســبت به این دســته از آثار در طرح کمیسیون اروپایی به سال ١٩٩٦ م مورد پذیرش قرار گرفت .
در نظام حقوقی انگلستان نیز همچون دستورالعمل اروپایی، به موجب مادة ٤ آیین نامه حق بر بازفروش ، این حق برای پدیدآورندگان آثار اصلی گرافیکی و تجسمی در نظر گرفته شده است .