چکیده:
هدف اصلی مقالة حاضر، طراحی و تبیین مدل سازمان نوآور در ایران با تکیه بر الگوی باز در صنعت چاپ و نشر کشور است. بر این مبنا از هفت هدف و فرضیة فرعی برای سنجش استفاده شد. نوشتار حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوة گردآوری دادهها، تحقیقی و توصیفی ـ پیمایشی محسوب میشود. جامعة آماری نیز تمامی صاحبان یا مدیران عامل شرکتهای زیرمجموعة صنعت چاپ و نشر کشور هستند. نمونة آماری این بررسی شامل 381 مدیرعامل شرکتهای صنعت چاپ و نشر کشور و متخصصان دانشگاهی است که مدیرمسئول یا سردبیران مجلههای علمی ـ پژوهشی میباشند. اصلیترین روش تجزیه و تحلیل دادهها، ماتریس کواریانس با رویکرد تحلیل مسیر است. نتیجة آزمونT نشان داد میزان بهکارگیری هر یک از هفت متغیر در صنعت چاپ و نشر کشور مناسب میباشد. نتیجة آزمون مدل معادلههای ساختاری نیز اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم هر یک از هفت متغیر را مورد تأیید قرار داد و مشخص کرد از میان سایر متغیرها، میزان تأثیر متغیر شایستگیهای محوری منابع انسانی بیشترین اثرگذاری را داشته است.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس سؤال اصلی عبارت است از: شاخصهای مؤثر در طراحی و تبیین مدل سازمان نوآور در صنعت نشر کشور بر مبنای الگوی باز کداماند؟ سهم هر یک از شاخصهای شناساییشده در ایجاد سازمان نوآور چقدر است؟ وضعیت موجود هر یک از عوامل مؤثر بر سازمان نوآوری چگونه است؟ ادبیات و پیشینه نوآوری، معرفی و کاربرد آگاهانة ایدهها برای طراحی و ارائة محصولات، خدمات یا فرایندهای جدید است که به تأمین نیاز افراد، گروهها، سازمانها یا اجتماع منجر میشود (میرمیران، 1388: 55).
نتایج آزمون پایایی آلفایکرونباخ در هر یک از متغیرها ابعاد نوآوری تعداد سؤالها میزان آلفای نتیجة آزمون تحقیق و توسعة درونی 4 72/0 تأیید پایایی تحقیق و توسعة بیرونی 4 77/0 تأیید پایایی شایستگیهای محوری منابع انسانی 3 71/0 تأیید پایایی تفکر استراتژیک 4 84/0 تأیید پایایی عوامل ساختاری 9 87/0 تأیید پایایی جهتگیری معنوی 4 86/0 تأیید پایایی عوامل انگیزاننده 16 93/0 تأیید پایایی آلفای کل 40 96/0 تأیید پایایی یافتهها آزمونهای T بهمنظور مشخصکردن میزان وضعیت هر یک از متغیرهای هفتگانه مستقل سازمان نوآور در صنعت چاپ و نشر کشور از آزمون T استفاده شد که نتیجة وضع موجود هریک از متغیرها در جدول (2) آمده است.
در ادبیات نوآوری سازمان، همینطور توانمندسازی منابع انسانی، مؤثرترین نکته و عامل منابع انسانی است که در نوشتار حاضر این فرضیه تأیید شده است؛ اما مدیران سازمان چاپ و نشر کشور بهمنظور حفظ این وضعیت، مستند به نتایج آزمون فریدمن باید به عوامل اساسی در حفظ و افزایش شایستگیهای منابع انسانی، یعنی مهارت و آموزش نگاه ویژهای داشته باشند تا بتوانند خلاقیتهای سازمانی را تقویت کنند."