چکیده:
گرایش به مقالهنویسی در مجامع علمی کشور، بهویژه در بین استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاهها، ضرورت آشنایی با شیوههای نگارش با معیارهای علمی را امری اجتنابناپذیر کرده است. آثاری همچون آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی اثر محمود فتوحی اقدامی بایسته برای پاسخگویی به این ضرورت است. تدوین و تنظیم آثاری از این نوع نیازمند دقتنظر و وسواس علمی مطلوب، آشنایی با انواع روشهای معیار و روزامد، مطالعة آثار متقدم در همین موضوع، و بایستههای دیگری است که خوشبختانه غالب این ویژگیها در تألیف این اثر مشهود است. این مقاله حاصل بررسی اجمالی اثر و یادآوری پارهای سهوهای نگارشی و ویرایشی راهیافته در متن است که در صورت پذیرش مؤلف، امید است با رفع آنها در چاپهای آتی، اثری پیراستهتر به مخاطب عرضه شود.
Tending essay، in particular masters and students on MA and PH.D degree، in Iranian scientific society، it is an unavoidable to recognize necessarily edition methods within scientific standards. A work like Principle of Scientific – Scholarly Edition by Dr. Mahmoud Fotuhi، is a necessitous motion that response to this necessity. Moreover noticing sorts of standards and updated method، edition and compilation of this kind of books need idealistic scientific scrupulosity and precision، studying pioneer books in this subject and other necessaries. Fortunately most of this specifications is obvious in compiling this book.
This paper is consequence of considering this work and recalling some editional lapses in the text which، by accepting by author، hoped to removed them in next publication to present a trim work for readers.
خلاصه ماشینی:
بر این تعریف چند ایراد وارد اسـت : اولا، اگـر بـه درسـتی نتـایج پـژوهش تخصصـی (دانشگاهی ) شامل مباحثی باشد که هیچ کس دربارٔە آن چیزی نمی داند، بنابراین تقسیم بندی پژوهش تخصصی به بنیادی ، کاربردی ، و توسعه ای و ترویجـی (همـان : ٢٢-٢٤) بـی معنـا خواهد شد، زیرا برای مثال پژوهش های توسعه ای و کاربردی «بسط و گسترش یا آمـوزش یا تفهیم و ساده سازی اندیشه ، نظریه و یک روش جدید است که از طریق پژوهش بنیـادی به دست آمده است » (همان : ٢٤)؛ یعنی پژوهش در امری کـه اینـک نتـایج آن در دسـترس همگان است و نتایج آن از قبل مشخص شده است و با تعریف «هیچ کس دربارٔە آن چیزی نمی داند» در تباین است .
مشخص نشده که چه تفاوتی بین این سه دایـرة المعـارف از نظـر موضـوعی وجود دارد که دو تای اولی عمومی و ایرانیکا تخصصی تلقی شده است ؟ در ذیل ویژگی های مقاله های دانشنامه ای در شمارٔە ٦ آمده است : دانشنامه یـک مرجـع عمومی است ؛ بنابراین ، مقاله های آن در عین جامعیت منابع و اعتبار باید بـه بیـانی سـاده و دور از پیچیدگی های تخصصی نوشته شوند تا برای غیر متخصصـان نیـز کـاربردی باشـند (همان : ١٢٥).
ـ در بخش کتابشناسی منابع (همان : ٢٩٣)، ذیل نجفی ـ ابوالحسن ، غلط ننویسیم ، ضمن این که نام دوم کتاب (فرهنگ دشواریهای زبان فارسی) نیامده ، در انتهـا توضـیحی دربـارٔە کتاب ذکر شده است که معمولا در مأخذنویسی مصطلح یست و مؤلـف نیـز بـرای دیگـر کتاب ها چنین توضیحاتی نیاورده است .