چکیده:
در مقدمه کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد مصوب 31 اکتبر 2003 میلادی نیز صراحتا بیان شده اس:. «فساد دیگر یک موضوع داخلی نیست بلکه یک پدیده فراملی است که بر تمامی جوامع و اقتصادها تاثیر می گذارد و همکاری بین المللی را جهت جلوگیری و کنترل آن با اهمیت می نماید و پیشگیری و ریشه کنی فساد، وظیفه تمامی کشورها است.» به همین خاطر در کنوانسیون ها و اسناد چندجانبه نظیر کنوانسیون مبارزه با فساد میان کشورهای آمریکایی مصوب 29 مارس 1996، کنوانسیون حقوق کیفری در مورد فساد مصوب 27 ژانویه 1999 و کنوانسیون حقوق مدنی در مورد فساد مصوب 4 نوامبر 1999 به ضرورت مبارزه با فساد و رشوه اشاره شده است و در کشور ما نیز راهکارهای پیشگیری و مقابله با رشوه یا راهکارهای حقوقی– قانونی است مانند جرم انگاری رشوه در بخش خصوصی، وضع قانون جامع و مانع در خصوص رشاء و ارتشاء، تشکیل شورای عالی نظارت، ارتقاء توان نیروهای قضایی و ضابطین و تشویق اشخاص به ارائه گزارش و شهادت در خصوص اطلاعات خود از روند رشوه خواری؛ و یا راهکارهای اقتصادی- اجتماعی مانند فقر زدایی، اصلاح سیستم پرداخت حقوق و دستمزد، خصوصی سازی، حکمرانی خوب، فرهنگ سازی برای مبارزه با رشوه خواری و شفافیت گسترده.
Published statistics about level of bribery in Iran, either police or judicial statistics
and the statistics issued by the international organizations shows the bitter truth
that it unfortunately in terms of corruption, especially bribery is located in the state
of unfortunate in our country. So, as the preamble of the United Nations Convention
against Corruption adopted on 31 October 2003 explicitly stated in the text. “Corruption
is no longer a domestic issue but it is a transnational phenomenon that affects
all societies and economies, and international cooperation to prevent and control it
is important to prevent and eradicate corruption, the duty of all of the countries.”
So, the multilateral conventions and instruments such as the American Convention
agai nst Corruption, adopted March 29, 1996, the Criminal Law Convention on Corruption,
adopted January 27, 1999 and the Convention on the Civil Rights act of 4
November 1999 on corruption and bribery refers to need the fight with corruption
was paid and there was st rategies to prevent and combat corruption in our country,
or legal remedies - such as Criminalization legal bribery in the private sector , comprehensive
legislation to prevent the bribery and corruption , the Supreme Supervisory
Council , the judiciary and the promotion of officers , and encourage people
report and testimony about the bribery of information and solutions to economic
or social - such as poverty alleviation , improving the system of salary payments,
privatization , good governance , and transparency of culture to combat bribery
خلاصه ماشینی:
"٢ اســلامی ایران به کنوانســیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فســاد» لازم الاجرا است و با توجه به تأکید شدید بر مبارزه با فساد و رشوه خواری در فرهنگ مذهبی و ملی ما و همچنین عزم ملی و بین المللی در مبارزه با آن و فرمان مقام معظم رهبری در خصوص تشــکیل ســتاد مبارزه با مفاســد اقتصادی و مالی و تهیه طرح مبارزه با فســاد به تاریخ ١٠/ ١٣٨٠/٢ خطاب به رؤســای قوای سه گانه و همچنین آیین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه های اجرایی مصوب ١٣٨٥/٩/١ هیئت وزیران و اینکه یکی از سرفصل های مهم و اساسی در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ١٤٠٤ دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی ، علمی ، فن آوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه ، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه ) می باشد١ و با توجه به افزایش قلمرو عملکرد بخش خصوصی بر رشد اقتصادی مملکت ، ضروری اســت و می طلبد که قانون گذار هرچه ســریع تر با وضع قانون جدید در مورد ارتشاء در بخش خصوصی نیز جرم انگاری کند."