چکیده:
یکی از ابعاد تربیت در نظام تربیتی قرآن کریم، تربیت جسمانی است. در این این مقاله تلاش شده است روش ها و اهداف تربیت جسمانی از منظر قرآن کریم مورد بحث و بررسی قرار گیرد که مهم ترین این روش ها، عبارتند از: رعایت نظافت و بهداشت، تغذیه سالم و کافی، ممنوعیت اسراف، ممنوعیت غذاهای غیر بهداشتی و خبیث همانند خون، مردار، گوشت خوک، شراب و. . . ، ترغیب و تشویق به ورزش و تفریحات سالم، روزه گرفتن و تعدیل غرایز که مهم ترین آنها غریزه جنسی است و با اموری نظیر ازدواج، حیا، عفت و پاکدامنی، غیرت، پرهیز از چشم چرانی و خلوت گزینی، قابل تربیت است. از مهم ترین اهداف تربیت جسمانی، قدرت انجام عبادت و پرستش خدا، خدمت به خلق و افراد جامعه، داشتن طراوت و سرزندگی، کسب کرامت های اخلاقی و تحصیل و حفظ عافیت و سلامت جسم را می توان برشمرد.
خلاصه ماشینی:
در این این مقاله تلاش شده است روشها و اهداف تربیت جسمانی از منظـر قرآن کریم مورد بحث و بررسی قرار گیرد کـه مهـم تـرین ایـن روشهـا، عبارتند از: رعایت نظافـت و بهداشـت ، تغذیـه سـالم و کـافی ، ممنوعیـت اسراف، ممنوعیت غذاهای غیر بهداشتی و خبیث هماننـد خـون، مـردار، گوشت خوک، شراب و.
٣. ممنوعیت اسراف در غذا در اسلام یکی از راه های عمومی برای پیشگیری از بیماری ها این است که دستور داده شده در امر تغذیه میانه روی و اعتدال را حفـظ کننـد و اسـراف و زیـادی روی نداشـته باشند و از پرخوری پرهیز نمایند: «کلوا و اشربوا و لاتسرفوا، انه لایحب المسرفین ؛ بخورید و بیاشامید و زیاده روی نکنید همانا خداوند زیاده روی کننـدگان را دوسـت نـدارد» (اعراف : ٣١).
«و یحل لهم الطیبات و یحرم علیهم الخبائث ؛ رسول بر آنان هـر غـذای پـاکیزه و مطبوع را حلال و هر چیز پلید و منفور را حرام می گرداند» (اعراف : ١٥٢) کـه در ادامـه به مهم ترین آنها اشاره می شود: ١، ٢ و ٣: خون ، مردار (میته ) و خوک در قرآن کریم صریحا اشاره شده است که : «قل لا أجد فی ما أوحی إلـی محرمـا علـی طـاعم یطعمـه إلا أن یکون میته أو دما مسفوحا أو لحم خنزیـر فإنـه رجـس أو فـسقا أهل لغیر الله به فمن اضطر غیر بـاغ و لا عـاد فـإن ربـک غفـور رحیم ؛ بگو: در آنچه بر من وحـی شـده ، هـیچ غـذای حرامـی نمـی یـابم بجز اینکه مردار باشد، یا خونی کـه (از بـدن حیـوان ) بیـرون ریختـه ، یـا گوشت خوک - که اینها همه پلیدند- یا حیوانی که به گنـاه ، هنگـام سـر بریدن ، نام غیر خدا [نام بتها] بر آن بـرده شـده اسـت .