چکیده:
بسیاری از روابط فردی در موقعیتهای ورزشی شکل میگیرد (1). رابطه بین ورزشکار و مربی یکی از این ارتباطات است که بهلحاظ مدت زمان و شدت روابطی مرسوم بین رهبر و پیرو قلمداد میشود. در چنین محیطی، مؤلفه کلیدی در تعیین اثربخشی رهبری اعتماد زیردستان به رهبر است (2) .بنابراین اهداف پژوهش حاضر تعیین ارتباط اعتماد ورزشکار به مربی با عملکرد و شناسایی سهم مقدمات و پیامدهای اعتماد در ارتقای عملکرد ورزشی بوده است. الگوی نظری پیشنهاد شد که در آن ویژگی و رفتارهای مربی مقدمات، و تعهد، همکاری، مخاطرهپذیری و عملکرد پیامدهای اعتماد معرفی شدند. گرایش به اعتماد و شهرت عوامل تعدیلکننده فرض شدند. قهرمانان ژیمناستیک، شیرجه و ووشو جامعه آماری در دسترس را تشکیل دادند (142n=). ابزار تحقیق بسته پرسشنامهای مشتمل بر پنج بخش بود. برای هنجاریابی پرسشنامهها از تحلیل عامل و جهت تحلیل دادهها از رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد در نیمه اول الگو، مقدمات اعتماد به مربی، یعنی ویژگیها و رفتارهای مشهود مربی، پیشبینهای معناداری برای اعتماد ورزشکار به مربی محسوب میشوند و گرایش به اعتماد ورزشکار عامل تعدیلکننده رابطه بین ویژگیهای مربی و اعتماد ورزشکار است. ازطرفی در نیمه دوم الگو، تعهد به مربی، تمایل به همکاری با مربی و مخاطرهپذیری ورزشکار، بهعنوان پیامدهای اعتماد به مربی، پیشبینهای معناداری برای عملکرد مشهود ورزشکار هستند. اعتماد به مربی بهطور غیرمستقیم و بهواسطه تعهد و تمایل به همکاری با مربی، با عملکرد مشهود ورزشکار در ارتباط است. هیچگونه ارتباط معناداری بین اعتماد به مربی و پیامدهای حاصل از آن با عملکرد واقعی ورزشکار مشاهده نشد.
Many of the social interpersonal relationships are formed in the context of sports,
exercise and physical activity (Jowett & Cockerill, 2002). One of the special
relationship, is the relationship between athletes and coach, which in the case of
duration and intensity is similar to conventional and unique relationship between
leaders and followers. In such environments, a key component in determining the
effectiveness of leadership is the existence of trust in the leader by the follower
(Zhang, 2004). Therefore the primary proposes of this study were to a)examine the
relationship between athlete’s trust in the coach and athletic performance and b)
identification the portion of antecedences and consequences of trust in the coach
to promote athletic performance. Based on the literature on trust, a theoretical
model was proposed. In this model perceived characteristics (i.e., ability,
benevolence, justice and integrity) and perceived behaviors (i.e., reactive and
natural) of the coach were posited as the antecedences of trust in the coach. The
athlete’s propensity to trust, which reflects the athlete’s general tendency to rely on
others words and behaviors, and reputation which reflects the athlete’s
acceptability of the coach were posited to moderate the relationship of
antecedences with athlete’s trust in the coach. High level athletes and national
champions (N=142) of three technical sport (i.e., Gymnastics, Diving and Vusho)
were included the statistical society. The instrument of research was a
questionnaire’s package which was comprised of four separate questionnaires.
Two structural equation models involving (a) antecedents of an Athlete’s trust in
the coach and (b) consequences of an athlete’s trust in the coach were tested
employing structural equation modeling technique. Results showed that athlete’s
trust in the coach can be predicted by antecedences (i.e., coach’s characteristics
and behaviors) of trust in the coach. Athlete’s propensity to trust was found to
moderate the relations of perceived coach’s characteristics on athlete’s trust in the
coach. Athlete’s commitment and cooperate with the coach and athlete’s risk
taking behavior as the consequences of athlete’s trust in the coach could be
posited as the provident in perceived performance and finally athlete’s trust in the
coach has a indirect relationship with perceived performance through commitment
and cooperation with the coach. No significant relationship was observed between
trust and its consequences with the actual performance of athletes.
خلاصه ماشینی:
یافتـه هـا نشـان داد در نیمـه اول الگـو، مقـدمات اعتمـاد بـه مربـی، یعنـی ویژگی ها و رفتارهای مشهود مربی، پیش بین های معناداری بـرای اعتمـاد ورزشـکار بـه مربـی محسـوب مـیشـوند و گرایش به اعتماد ورزشکار عامل تعدیل کننده رابطه بـین ویژگـیهـای مربـی و اعتمـاد ورزشـکار اسـت .
میانگین و انحراف معیار متغیرهای وارد در تحقیق مقدمات اعتماد به مربی پیامدهای اعتماد به مربی متغیر شاخص M SD متغیر شاخص M SD توانائی 29/3 5/9 اعتماد به مربی 25/42 5/51 خیرخواهی 26 5/59 تعهد به مربی 36/47 8/10 عدالت 26/65 6/24 تمایل به همکاری با مربی 33/72 5/33 صداقت 27/74 6/12 بازداری زدایی 1/31 0/97 تقویت 22/88 4/29 ملالت گربزی 1/64 1/09 عدم تقویت 13/21 5/82 تهییج خواهی 3/70 1/13 تشویق اقتضایی اشتباه 21/46 4/25 تجربه طلبی 2/03 1/00 آموزش فنی اقتضایی اشتباه 22/88 4/41 عملکردتیمی 15/39 3/74 تنبیه 14/92 4/95 عملکرد انفرادی 15/80 3/91 آموزش فنی تنبیهی 14/73 5/13 ژیمناستیک 44/28 0/06 چشم پوشی از اشتباه 11/96 4/73 شیرجه 66/49 3/32 حفظ کنترل 21/81 4/59 ووشو 43/84 0/03 آموزش فنیعمومی 21/33 4/43 کل 50 10 تشویق عمومی 21/24 4/25 سازماندهی 21/55 4/48 روابط عمومی 20/87 4/71 شهرت مربی 51/38 9/56 گرایش به اعتماد 16/71 7/63 1 Maccal, T 2 SPSS ١٠٢ همان طور که جدول ٢ نشان میدهد، در بخش مقـدمات اعتمـاد بـه مربـی، بـین شـاخص هـای ویژگـیهـای مربـی، شاخص توانایی با میانگین ٢٩/٣، بین شاخص های رفتار واکنشـی مربـی، شـاخص تقویـت و آمـوزش فنـی اقتضـایی اشتباه به طور مشترک با میانگین ٢٢/٨٨ و در بین شاخص های رفتار طبیعـی مربـی، شـاخص سـازماندهی بـا میـانگین ٢١/٥٥ بالاترین ارزشها را نسبت به دیگر شاخص های هـم خـانواده خـود از دیـدگاه ورزشـکاران دارا بودنـد.
١١٠ Relationship between trust in leadership and athletic performance in selected sports (Gymnastics, Diving and Wushu) Ghasemi M.
), Islamic Azad University, Eslamshahr Branch Abstract Many of the social interpersonal relationships are formed in the context of sports, exercise and physical activity (Jowett & Cockerill, 2002).