چکیده:
یکی از وظایف آموزشوپرورش انتقال ارزشها، گرایشها، آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی به نسل جدید است تا بدین وسیله هر فرد به انسانی اجتماعی تبدیل و به ایفای نقشهای اجتماعی قادر شود. از جمله اهداف کتابهای آموزشی علوم اجتماعی، درونی کردن ارزشهاست. در صورتی که سایر ابزار جامعهپذیری، مانند رسانه، گروه همسالان، خانواده و دیگر نهادها هم در راستای همان ارزشها گام بردارند، جامعة بدون مشکلی خواهیم داشت. مقالة حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی میزان هماهنگی تبلیغات تلویزیونی با محتوای کتابهای علوم اجتماعی (جامعهشناسی۲، سال سوم دبیرستان، خانواده) پرداخته است
خلاصه ماشینی:
"این شاخصها که از کتاب جامعهشناسی ۲ دورة دبیرستان طی دو مرحله انتخاب و پالایش شده بودند، عبارتاند از: گرایش به خانواده (استفاده از خانواده بهعنوان زمینه و بستر تبلیغ موضوع مورد نظر)، نوع خانواده (هستهای، گسترده یا تکوالدینی)، همیاری در خانواده (نمایش اعضای خانواده در حال کمک و همیاری به هم)، احترام در خانواده: (نمایش اعضای خانواده در حال احترام به یکدیگر) که همگی در بردارندة ارزشها و هنجارهای مرتبط با نهاد خانوادهاند و بهطور معمول در برخی از آگهیها از آنها استفاده میشود.
کلیدواژهها: جامعهپذیری، رسانه، آموزشوپرورش، صداوسیما، ارزش، خانوادة هستهای، خانوادة گسترده، خانوادة تکوالدی تضــــــــــــاد تبلیغات تلویزیونی با کتابهای درسی ایران قدیانی، دبیر علوماجتماعی، منطقة ۱۱ تهران، دبیرستان بنتالهدی رشــــد آمـوزش عـــلوم اجتماعی دورة ١٦ شمـارة٤ تابـستان ٣ ٩ ٣ ١ نیل پستمن مینویسد: «در حقیقت، این وسایل ارتباط جمعی هستند که بهگونهای کنایهآمیز به ما تحمیل میکنند که به چه بیندیشیم، چگونه بیندیشیم و چه، چگونه و چرا احساس کنیم» موضوع تبلیغ فراوانی درصد معتبر مواد غذایی کالا و خدمات ارتباطی کالای بهداشتی کالای فرهنگی آموزشی کالای ورزشی خودرو لوازم خانگی لوازم ساختمانی سایر جمع ۱۷ ۹ ۱۸ ۶ ۳ ۲ ۹ ۶ ۱۰ ۸۰ ۳/۲۱ ۳/۱۱ ۵/۲۲ ۵/۷ ۸/۳ ۵/۲ ۳/۱۱ ۵/۷ ۵/۱۲ ۰/۱۰۰ جدول۱.
توزیع فراوانی آگهیها بر حسب همیاری در خانواده نتایج حاصل از تحقیق حاضر مؤید این موضوع است که بین رسانة ملی و نظام آموزش رسمی کشور، حداقل در تطبیق دو بعد کتابهای آموزشی و تبلیغات تلویزیونی، همنوایی از نظر اشاعة ارزشهای مبتنی بر خانواده ضعیف ارزیابی میشود و از اینرو توجه بیشتر به این حوزه ضروری است."