چکیده:
این تحقیق با هدف دستیابی به نظرات دبیران زبان انگلیسی و دانشآموزان دبیرستانهای ایران در زمینه تدریس مهارتهای زبانی گوش دادن و صحبت کردن و مقایسه آنها در سطح استان آذربایجان غربی انجام گرفته است. در جریان پژوهش، ۱۷۱ معلم و ۲۰۰ دانشآموز پرسشنامههایی را در قالب دو فرم، یکی برای معلمان و یکی برای دانشآموزان، دریافت کردند که حاوی سوالات چندگزینهای و تشریحی بودند. از روشهای تحلیل آماری و کیفی برای بررسی اطلاعات بهدست آمده استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که کمتوجهی معلمان به دو مهارت مذکور، نقصان کتابها و کمبود تجهیزات آموزشی مورد نیاز ازجمله عواملی هستند که از عملکرد بهتر برنامههای آموزشی زبان انگلیسی جلوگیری میکنند. امید است نتایج این تحقیق باعث شناخت بیشتر معلمان زبان انگلیسی و سیاستگذاران آموزشی از برنامههای آموزشی این زبان شود
خلاصه ماشینی:
"In an evaluation of two series of ELT textbooks used for teaching English language in Iranian high schools from 1965 to 2010, Azizifar, Koosha, and Lotfi (2010) found that no significant changes have been made in the textbooks in this period.
The data were collected at one point in time, and as the nature of research in social settings entails, the views of English teachers and learners towards teaching language skills could change over time.
00 % of the students declared they learned nothing from their teachers’ teaching listening and speaking, respectively, which are rather high percentages regarded as negative marks of the efficacy of these classes.
The findings revealed that high percentages of the teachers and the students are dissatisfied with the books’ attention to listening and speaking skills.
Students (listening and speaking) Table 4 shows the result of the answers given by students to items number one and two of L/S sections in the students’ questionnaire.
More specifically, the research was aimed to find out the attitudes of EFL teachers and students toward teaching language skills of listening and speaking.
کلیدواژهها: نگرش، ارزیابی، تدریس زبان انگلیسی، مهارتهای زبانی، صحبت کردن، گوش دادن Abstract The present study attempted to find out how Iranian high school EFL teachers and students perceive the teaching status of language skills of listening and speaking.
Key Words: attitudes, EFL, evaluation, language skills, listening, speaking Attitudes of Iranian High School EFL Teachers and Students toward Teaching Oral Language Skills Karim Sadeghi (PhD in TESOL, Urmia University) ksadeghi03@gmail."