خلاصه ماشینی:
"تعزیهی ایران نمایش آئینی است که قالب و مضمون آن از سنن مذهبی ریشهدار متأثر است این نمایش اگرچه اسلامی اما قویا ایرانی است که در اصل از میراث خاص سیاسی و فرهنگی خود ملهم است»7 سخن گفتن یا قلمفرسایی دربارهء این هنر مقدس آنچنانکه بایدوشاید نه در بضاعت این حقیر میگنجد و نه این سطور را مجال آن دست میدهد و لذا در این اندک صرفا به بررسی جنبههای نمایشی شبیهخوانی بسنده میگردد چراکه: هزار نکتهء باریکتر ز مو اینجاست نه هرکه سر بتراشد قلندری داند هنر والای شبیهخوانی گذشته از جنبههای اعتقادی و عاطفی،جلوههای تصویری و حرکات نمایشی چشمگیری را در خود به همراه دارد.
ق)و کمال الدین حسین علی واعظ کاشفی کل وقایع عاشورا و شهادت حضرت امام حسین(ع)و یارانش را با هنرمندی تام به شکلی نغز و بدیع به نظم و گاهی به نثر کشیدهاند و این وقایع را به صورت نظم داستانی درآوردهاند-از این پس آنچه برای تدوین یک متن نمایش به عنوان(مجلس شبیهخوانی لازم بوده بخشیدن طرح نمایشی به این منبع داستانی بوده که این مهم نیز توسط عاشقان و دلسوختگان آل عبا انجام میگیرد که اینکار در اوائل با انتخاب اشعاری از آثار (مراثی)و(حماسی،مذهبی)انجام میگیرد و سپس شاعرانی چند مستقلا به سرودن مجالس تعزیه همت میگمارند که تاکنون متجاوز از هزار مجلس شناخته شده است دریغ و درد که شاید بتوان گفت کل آنها در مجموعههایی از جمله مجموعهء(خوچشکو)،(پلی)، (لیطن)و(چرولی)در کتابخانهها و موزههای کشورهای اروپایی نگهداری میشوند."