چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ مشارکتی با مدیریت دانش و تاثیر آنها در توسعه سازمانی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه است. روش پژوهش مورد نظر از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان (630 نفر) دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 95-96 بوده که از بین آنها 230 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نوناکو و تاکوچی با پایایی (96/0)، پرسشنامه فرهنگ مشارکتی دنیسون با پایایی (90/0) و پرسشنامه توسعه سازمانی لوک و کرافورد با پایایی (95/0) و روایی متخصصان برای هر سه ابزار مناسب گزارش شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) است. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر گذاری فرهنگ مشارکتی بر مشارکت سازمانی و توسعه سازمانی و همچنین تاثیر گذاری مدیریت دانش بر توسعه سازمانی با توجه به (P ≤ 0/05) مورد تایید قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
آموزش عالي محور اصلي توسعه انساني در سراسر جهان و موجب کارآمدي همه نهادها و سازمان هاي جامعه شده و با توجه به محدوديت هاي منابع ، موجب افزايش بهره وري و کارآيي افراد و سازمان ها ميشود (رامفل ١، ٢٠٠٢) که عوامل مهمي همچون فرهنگ مشارکتي و مديريت دانش در ايجاد توسعه سازماني مطلوب اين نهاد ميتوانند نقش آفريني کنند.
تحقيقاتي که در زمينه ارتباط بين مشارکت سازماني با مديريت دانش انجام شده ؛ ميتوان به پژوهشگراني چون دلونگ و فاهي ١٠ (٢٠٠٩) که در پژوهشي تحت عنوان «نقش فرهنگ سازماني در اجراي مؤثر مديريت دانش » به اين نتيجه رسيدند که با ايجاد فضاي مشارکت سازماني ميتوان مديريت مبتني بر دانايي را ترويج نمود؛ همچنين ويگ ١١ (٢٠٠٨)، در مطالعه جامعي در مورد مديريت دانش و ويژگيهاي سازماني، به اهميت مشارکت کارکنان جهت دستيابي به مديريت دانش را 1 Organizational Development 2 Total Quality Management 3 Miniaturization 4 Reengineering 5 Cameron & Quinn 6.
روش پژوهش روش تحقيق مورد نظر از نوع همبستگي است ؛ جامعه آماري اين تحقيق شامل ٦٣٠ نفر از کارکنان دانشگاه اروميه بوده که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گيري تصادفي ساده تعداد ٢٣٠ نفر انتخاب شده است ؛ ابزار مورد استفاده شامل سه پرسشنامه استاندارد مديريت دانش نوناکو و تاکوچي با پايايي(٠/٩٦)، پرسشنامه فرهنگ مشارکتي دنيسون با 1 Danpoort & prosatt 2 Rastogi 3 Liu et al 4 Cutter & Hskt پايايي(٠/٩٠) و پرسشنامه توسعه سازماني لوک و کرافورد با پايايي(٠/٩٥) به دست آمده است .