چکیده:
مهارت های ارتباطی معلمان به عنوان یکی از مهمترین و شاید تعیین کننده ترین مهارت در جذب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مطرح است و بنابراین لازم است مورد توجه خاصی قرار گیرد. بنابراین، در این مقاله تلاش شده است با به کارگیری یک روش اسنادی – کتابخانه ای و جمع آوری و تحلیل نظریه ها، مبانی نظری و پیشینه ی موجود نه تنها به این مساله پرداخته شود که این مقاله ها تا چه اندازه مهم هستند، بلکه از چه منابع یا عواملی تاثیر می گیرند و تا چه اندازه بر پیشرفت و جذب دانش آموزان موثرند. نتایج بررسی ها و تحلیل های صورت گرفته نشان می دهد که توانش و کنش ارتباطی معلمان تحت تاثیر عوامل گوناگونی دوران اجتماعی شدن افراد و آموزش های رسمی و غیررسمی قرار دارند که بخشی از آن را می توان با مهارت آموزی تقویت کرد و بخشی از آن گزینش است و باید با توجه به شخصیت و اجتماعی شدن معلمان گزینش صورت گیرد. در ضمن این مهارت ها تاثیر معنی داری بر جذب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارند.
خلاصه ماشینی:
به طور کلی میتوان گفت مهارت های معلمان میتواند تحت تاثیر عوامل درونی از جمله ویژگـی های روانی- ژنتیکی و نیز عوامل برونی از جمله یادگیری و فراگیری از محـیط اجتمـاعی بـه ویـژه خانواده ، نهادهای آموزشی، رسانه ها، و خانواده و دوسـتان قـرار گیـرد و تـاثیر تعیـین کننـده ای بـر ارتباط های آن ها اعم از ارادی و غیر ارادی، جمعی و غیرجمعی، درون سازمانی و بـرون سـازمانی، انسانی و غیرانسانی با دانش آموزان داشته باشد، اما آنچـه کـه بسـیار مهـم اسـت ماهیـت و مهـارت ارتباطی است .
عوامل متعددی در برقراری ارتباط صحیح در یک کلاس درس مانع ایجاد می کنند بطور نمونه : ـ تفاوت های زبان ، لهجه ،و تعصبات و پیش داوری ها ـ جذاب نبودن پیام و معنی برای مخاطبان ـ تسلط ضعیف یکی از طرفین در پردازش و تجزیه و تحلیل مطالب ـ نبود یا کمبود انگیزه جهت تداوم پیام ـ نقش گروههای غیر رسمی ، وحشت ، ترس ، احساس ناامنی و هیجانات در محیط کلاس ـ فقدان باز خورد یا تأثیر و تأثر جدی (سرمد ، ١٣٨٠ ) نتیجه گیری براساس مبانی نظری مورد بحث در این مقاله و پیشـینه ی پـژوهش مشـخص شـد کـه مهـارت هـای ارتباطی معلمان نه تنها نقـش تعیـین کننـده ای در جـذب دانـش آمـوزان دارنـد، بلکـه در پیشـرفت تحصیلی آن ها نیز بسیار مهم قلمداد میشوند.