چکیده:
در این مقاله سعی شده است تا تاثیر متعلق معرفت بر اخلاق از منظر قرآن کریم مورد بررسی قرار گیرد. بدینمنظور ابتدا آیات قرآن کریم با این نگاه مورد بررسی و مداقه قرار گرفتند و معرفتهایی که در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفتهاند و اثرگذار بر اخلاق هستند، دستهبندی شده و مورد تحلیل قرار گرفتهاند که عبارتاند از: 1. شناخت دنیا، 2. شناخت آخرت، 3. شناخت شریعت و دستورات اخلاقی، 4. شناخت شیطان و راههای مبارزه با آن، 5. شناخت انسان، 6. شناخت خداوند متعال. سپس بررسی شده است که در این معرفتها و در مراتب مندرج در آنها چه میزان تاثیر اخلاقی برآورد میشود و شناخت کدام یک از آنها اثرات اخلاقی عمیقتر و کاملتری دارد؟ نتیجه این بوده است که متعلق معرفت هر اندازه متعالیتر شود، اثر اخلاقی آن نیز عمیقتر و متعالیتر میگردد و بالاترین معرفت که همان توحید و شناخت صفات الهی است، بالاترین اثرات را در اصلاح اخلاق خواهد گذاشت.
خلاصه ماشینی:
مراتب مندرج در آنها چه میزان تأثیر اخلاقی برآورد میشود و شناخت کدام یک از آنها اثرات اخلاقی عمیقتر و کاملتری دارد؟ نتیجه این بوده است که متعلق معرفت هر اندازه متعالیتر شود، اثر اخلاقی آن نیز عمیقتر و متعالیتر میگردد و بالاترین معرفت که همان توحید و شناخت صفات الهی است، بالاترین اثرات را در اصلاح اخلاق خواهد گذاشت.
بر اساس آنچه ذکر شد، نگارنده تلاش میکند با توجه به نگاه علامه طباطبایی و با بررسی معرفتهای تأثیرگذار بر اخلاق، آیاتی از قرآن کریم را که در آنها به نوعی به تأثیر شناخت بر اخلاق میپردازد، مورد مقایسه، تحلیل و دستهبندی قرار دهد و سپس با دستهبندی این غایات، به عرصههای تأثیر شناخت بر اخلاق دست یابد.
بنابراین کسانی که به رعایت اخلاق میپردازند و حدود الهی را رعایت میکنند، همواره میدانند که این فعل اخلاقی ایشان با حمایت پروردگار و از آن بالاتر با محبت او همراه است و این خود انگیزه و شوق آنها را افزایش میدهد تا با انجام آن اعمال در سایۀ محبت و عنایت او قرار گیرند و از مزایای آن بهرهمند گردند.
در این آیات خداوند متعال اشاره میفرماید که کسی حق ندارد از حد اعتدال درگذرد و طیباتی را که برای او ارزانی شده است، بر خود حرام گرداند.
علم به امکان ملاقات با پروردگار متعال و شناخت رضای او قرآن کریم در پارهای موارد، علل دستورات اخلاقی را بیان میکند و در پارهای دیگر، علاوه بر اینکه با توجه دادن به صفات ذات اقدس الهی تحولی بنیادین در اخلاق مٶمنان ایجاد میکند، در موارد بسیاری نیز هست که علت فرمان را خواست و ارادۀ الهی و مورد پسند و ناپسند بودن آنها در نزد پروردگار متعال میشمرد.