خلاصه ماشینی:
"در سالهای اخیر و بهویژه با پیروزی انقلاب اسلامی و سهم بارز علمای مذهبی در این رویداد سیاسی، که از ابزارهای ارتباطی سنتی استفاده میکردند، توانایی رسانههای سنتی و بهویژه منبر و مساجد بار دیگر توجه همگان را به خود جلب کرد، اما پرسش این است که چگونه رسانه منبر با وجود رسانههایی مجازی و رادیو و تلویزیون همچنان کارایی بسیاری برای برقراری ارتباط با مخاطبان دارد و نسبت به وسایل ارتباطی رقیب از چه مزیتهایی برخوردار است؟ پرسش دیگر این است که آیا رسانههای ارتباطی نوین نیز مانند رسانههای سنتی و از جمله منبر، کارایی انتقال مفاهیم دینی و مذهبی را دارند یا خیر؟ دین و رسانه قدمت بحث تعامل «دین» و «رسانه» و استفاده از رسانهها در تبلیغ دین به سال 1920م، که اوانجلیستها از رادیو به منظور رساندن پیام کلیسا به درون خانهها استفاده کردند، باز میگردد.
واقعیت این است که رسانهها در دنیای حاضر کارایی بسیار زیادی دارند و رشد آنها یکی از شاخصهای اصلی توسعۀ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به شمار میآید و کشورهای گوناگون از این امکان برای پیشبرد مقاصد خود و انتقال فرهنگ یا تهاجم فرهنگی به سایر کشورها استفاده میکنند، بهگونهایکه امروز بسیاری از کشورها با استفاده از همین ظرفیت و با شیوهای به نام جنگ نرم میکوشند خواستههای خود را به کشورهای دیگر تحمیل کنند.
این فرایند برای موفقیت خود به عواملی مانند ارتباطات چهره به چهره، بهره گرفتن از تمامی کیفیتهای حسی، آگهیداشتن نسبت به منبع پیام، در دسترس بودن پیام و پیامآفرین، ارتباط مستمر، اظهارات و پرسشهای خود به خودی، و درکل ارتباطات دوسویه و مشارکت فعال مخاطبان نیاز دارد؛ ویژگیهایی که آنها را میتوان در رسانههای سنتی مشاهده کرد."