چکیده:
هدف از این تحقیق، «بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان ساکن در خوابگاه های دانشجویی از فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه شهید چمران» بود. جامعه آماری این تحقیق، 5000 دانشجوی دختر و پسر ساکن در خوابگاه های دانشگاه چمران در سال تحصیلی 85ـ86 بودند که از میان آن ها، 357 دانشجو (204 دختر و 153 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. این تحقیق، توصیفی تحلیلی و به روش میدانی انجام شده است. ابزار تحقیق، پرسش نامه محقق ساخته، شامل اطلاعات فردی، هم چنین 32 سوال بسته (مقیاس لیکرت پنج ارزشی) در رابطه با محتوا و وضعیت فعالیت های فوق برنامه ورزشی بود. روایی محتوایی پرسش نامه به وسیله 25 نفر از استادان دانشکده تربیت بدنی بررسی شد و پایایی آن آلفا کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای توصیف یافته ها از آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمونt مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته های تحقیق بین میزان رضایتمندی دانشجویان دختر و پسر از فعالیت های فوق برنامه ورزشی خوابگاه، تفاوت معنادار را نشان داد. بین میزان رضایتمندی دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی و هم چنین میزان رضایتمندی دانشجویان سال های ورودی مختلف از فعالیت های فوق برنامه، تفاوت معنادار مشاهده نشد؛ لیکن بین میزان رضایتمندی دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از فعالیت های فوق برنامه، تفاوت معنادار مشاهده شد. در مجموع با توجه به تاثیرات مثبت و مهمی که برنامه های ورزشی و تفریحات سالم در زندگی روزانه دانشجویان به ویژه دانشجویان ساکن در خوابگاه ها دارد و باعث ایجاد نشاط روحی و سلامت جسمی آنان می شود، مدیران و مسوولان فوق برنامه ورزشی دانشگاه باید در کیفیت ارائه خدمات، دقت بیشتری نمایند؛ هم چنین جهت بهبود این برنامه ها، ابتدا نیازسنجی انجام دهند و با توجه بیشتر به علایق و نظرات دانشجویان بتوانند هرچه بیشتر رضایتمندی آنان را فراهم نمایند.
خلاصه ماشینی:
در مجموع با توجه به تأثیرات مثبت و مهمی که برنامه های ورزشی و تفریحات سالم در زندگی روزانه دانـشجویان بـه ویـژه دانـشجویان سـاکن در خوابگاه ها دارد و باعث ایجاد نشاط روحی و سلامت جسمی آنان می شود، مدیران و مسؤولان فوق برنامة ورزشی دانشگاه باید در کیفیت ارائة خدمات ، دقت بیشتری نمایند؛ هم چنین جهت بهبود این برنامه ها، ابتدا نیازسنجی انجام دهند و با توجه بیشتر بـه علایـق و نظـرات دانشجویان بتوانند هرچه بیشتر رضایتمندی آنان را فراهم نمایند.
مقایسة میانگین میزان رضایتمندی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی ب) آزمون فرضیه ها: با توجه به اهداف اختصاصی تحقیق چهار فرضیه زیر مطرح شد: فرضیه اول : همان گونه که جدول ٢ نشان می دهد، t محاسبه شده برابر با ٣/٣٨٧ می باشد که در سطح ٠٠١>P معنادار است ، به علاوه در نمودار١ هم مشاهده شد میانگین میزان رضایت دانشجویان دختر از فعالیت های فوق برنامة ورزشی نسبت به دانشجویان پسر بیشتر بود.
به بیان دیگر، بین میزان رضایتمندی دانشجویان دختر و پسر نسبت به فعالیت های فوق برنامه ورزشی ارائه شده در خوابگاه ها، تفاوت معنادار مشاهده شد.
نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه برای مقایسة میزان رضایتمندی دانشجویان ورودی سال های مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه چهارم : همان گونه که جدول ٥ نشان می دهد، t محاسبه شده در سطح ٠/٠١ p برابر با ٢/٩٨ معنادار است ، به علاوه در نمودار ٤ هم میانگین نمره های میزان رضایتمندی از فعالیت های فوق برنامة ورزشی دانشجویان مقطع کارشناسی از مقطع کارشناسی ارشد بیشتر بود.