چکیده:
هدف : هدف پژوهش حاضر امکان سنجی ایجاد خدمات تحویل دیجیتالی مدرک در کتابخانه های دانشگاهی و موسسات پژوهشی استان اصفهان است . روش : روش پژوهش حاضر پیمایشی توصیفی است . جامعه مورد پژوهش عبارت از کتابداران کتابخانه های دانشگاه ها و موسسات پژوهشی استان اصفهان است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد ١٣٧ نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی صوری پرسشنامه توسط استادان مجرب تایید و به منظور پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (٠/٩) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های آماری از جداول توزیع فراوانی ، درصد، میانگین ، انحراف معیار، و آزمون های t تک متغیره استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد بیشترین میانگین در بین کارکنان مربوط به میزان امکان دسترسی به اینترنت (٣/٤٢ درصد) و کمترین میانگین مربوط به میزان فراهم بودن امکانات پویشگر (٢/١٨ درصد) است . نتیجه گیری : نتایج تحقیق حاکی از آن است که امکان ایجاد خدمات تحویل دیجیتالی مدرک در کتابخانه های دانشگاهی و موسسات پژوهشی استان اصفهان کمتر از حد متوسط بوده و در حد مطلوبی نیست .
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری : نتایج تحقیق حاکی از آن است که امکان ایجاد خدمات تحویل دیجیتالی مدرک در کتابخانه های دانشگاهی و مؤسسات پژوهشی استان اصفهان کمتر از حد متوسط بوده و در حد مطلوبی نیست .
اهداف و سؤالات اساسی پژوهش هدف کلی پژوهش تعیین امکان راه اندازی خدمات تحویل مدرک دیجیتالی در کتابخانه های دانشگاهی و مؤسسات پژوهشی استان اصفهان توسط دانشگاه صنعتی اصفهان است .
جدول ٢ توزیع فراوانی و درصد پاسخ های آزمودنی ها نسبت به امکانات راه اندازی سامانه خدمات تحویل مدرک دیجیتالی در سطح محلی را نشان می دهد.
جدول ٦ فراوانی و درصد پاسخ های آزمودنی ها نسبت به انواع سطوح خدمات در تحویل دیجیتالی مدرک بررسی شده است .
در زمینه پاسخ آزمودنی ها نسبت به مؤلفه انواع روش های دریافت و ارسال درخواست های مدرک در سامانه خدمات تحویل دیجیتالی مدرک ، آشکار است که دیدگاه کتابداران از نگرش مطلوبی در باب امکانات نمایش در صفحات وب برای ارسال و دریافت درخواست ها، ایجاد پروفایل شخصی بهره جویی از سامانه پیامک و دورنگار، تهیه و تدوین بسته ها در قالب نرم افزار، و بالاخره ارسال چند رسانه ای به صورت صوتی برخوردار نبوده و در حقیقت جنبه های ضعیف نظریات آنها مبتنی بر شواهدی از اختلال در تبادل و تعامل اطلاعات تلقی می شود.