چکیده:
هدف : هدف از مقاله حاضر بررسی نقش باورهای معرفت شناختی در بازیابی اطلاعات و رفتار اطلاع یابی با تاکید بر محیط - های دیجیتال است . روش / رویکرد: روش مورد استفاده در پژوهش حاضر کتابخانه ای است و تلاش شده است تا با بررسی پژوهش های صورت گرفته در این حوزه به تبیین موضوع مورد بحث بپردازد. یافته ها: مشخص شد که عوامل مختلف انسانی دخیل در امر بازیابی اطلاعات یعنی کاربران ، طراحان نظام ، کتابداران ، پدیدآورندگان ، و نمایه سازان و چکیده نویسان تحت تاثیر باورهای معرفت شناختی قرار دارند. در انتها نیز تلاش شد تا تاثیر این نظریه در الگوی رفتار اطلاع یابی ویلسون نشان داده شود. نتیجه گیری : ضروری است که عوامل دخیل در نظام های ذخیره و بازیابی اطلاعات تلاش کنند تا ضمن توجه به دیدگاه - های معرفت شناختی خود، دیدگاه های معرفت شناختی سایر عوامل دخیل را نیز مدنظر قرار دهند، تا بدین وسیله زمینه کارایی بهتر نظام های اطلاع رسانی را فراهم کنند.
خلاصه ماشینی:
Reflective Reasoning از سوی دیگر، با نگاهی به مدل های ذکر شده می توان دریافت که صرف نظر از دیدگاه های مختلف ، دو حوزه کلی مربوط به ساختار اصلی باورهای معرفت شناختی افراد را چنین می توان مشخص کرد: نخست ماهیت دانش ١.
به عنوان مثال ، کتابداران به عنوان واسط های اطلاعاتی دارای نقش متمایز و گسترده تری در فرایند بازیابی اطلاعات هستند؛ چرا که باورهای معرفت شناختی آنان بواسطه آموزش هایی که دیده اند، نسبت به کاربران ، نویسندگان ، و طراحان نظام پیچیده تر است .
همچنین مشخص شد که علاوه بر کاربران که به طور معمول برای انتخاب استراتژی های جستجو و بازیابی اطلاعات به شدت تحت تأثیر عواملی درونی نظیر باورهایشان در مورد دانش هستند، سایر افراد دخیل در نظام های دخیره و بازیابی اطلاعات همانند پدیدآورندگان منابع اطلاعاتی ، چکیده نویسان و نمایه سازان ، کتابداران ، و طراحان نظام نیز دارای باورهای معرفت شناختی خود هستند که این باورها بر کارکردهای آنان تأثیر می گذارد.
بنابراین ، چنین به نظر می رسد که با توجه به اهمیت و تأثیر باورهای معرفت شناختی افراد بر فرایند بازیابی اطلاعات و رفتار اطلاع یابی ، ضروری است تا عوامل دخیل در این مقوله تلاش کنند ضمن توجه به دیدگاه های معرفت شناختی خود، دیدگاه های معرفت شناختی سایر عوامل دخیل را نیز مدنظر قرار دهند، تا بدین وسیله زمینه کارایی بهتر نظام های اطلاع رسانی را فراهم کنند.