چکیده:
هدف : هدف پژوهش حاضر تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از تعامل با این نرم افزار است . روش : روش پژوهش ، پیمایشی و از نظر هدف و نوع ، کاربردی است . در این پژوهش ، برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه شهید چمران و روش نمونه گیری، تصادفی- طبقه ای بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل ، تحلیل واریانس ، و آزمون همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS نسخه ١٦ استفاده شد. یافته ها: بیش ترین رضایت از عناصر و ویژگیهای رابط کاربر نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش ، مربوط به یادگیری و چگونگی کار با نرم افزار است که با میانگین ٢/١٧ (٥٤/٢٥ درصد) در بالاترین رتبه قرار دارد. نتیجه گیری: رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش در وضعیت متوسطی قرار دارد و برای ارتقای کارایی و مطلوبیت استفاده از این نرم افزار، لازم است اقدامات مقتضی صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش در وضعیت متوسطی قرار دارد و برای ارتقای کارایی و مطلوبیت استفاده از این نرم افزار، لازم است اقدامات مقتضی صورت گیرد.
بنابراین ، در این پژوهش سعی میشود عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش تحلیل و میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از تعامل با این نرم افزار تعیین شود.
در زمینه تحلیل رابط کاربر نرم افزارهای کتابخانه ای، پایگاه های اطلاعاتی، و کتابخانه های دیجیتالی در خارج از ایران پژوهش های چندی صورت گرفته است که از جمله این پژوهش ها میتوان به مواردی هم چون پاریرنالا (٢٠٠٣ ,Parirnala)، دورنر و کورتیس (٢٠٠٤ ,Dorner and Curtis)، زابد احمد، مک نایت و اپنهایم ( Zabed Ahmed, McKnight and ٢٠٠٤ ,Oppenheim)، رامایاه (٢٠٠٦ ,Ramayah)، یاشیانا (٢٠٠٧ ,Yushiana)، علیجانی و نیک کار ( Alijani and٢٠٠٨ ,Nikkar)، نوکاریزی (٢٠٠٨ ,Nowkarizi)، اعظمی، فتاحی و پریرخ (٢٠١١ ,Azami, Fattahi, and Parirokh) اشاره کرد.
زره ساز، فتاحی و داورپناه (١٣٨٥) به بررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرم افزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد از تعامل با آن پرداختند.
در این پژوهش ، برای گردآوری اطلاعات و به منظور تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از تعامل با این نرم افزار از پرسشنامه به کار رفته در پژوهش مهراد و عصاری شهری (١٣٨٦) استفاده شد.