چکیده:
هدف : این پژوهش با هدف تعیین دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی در مورد تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت آنها در فرایند تصمیم گیری در کتابخانه های عمومی استان یزد انجام گرفت . روش : پژوهش حاضر پیمایشی توصیفی است . جامعه آماری شامل همه کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان یزد مشتمل بر ١٣٢ نفر است . روش نمونه گیری، تصادفی ساده و حجم نمونه ٩٩ نفر است . ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ ٠/٩٣ محاسبه شد. یافته ها: بر اساس نتایج حاصله میانگین همه مولفه ها (مجموعه سازی منابع ، حفاظت و نگهداری منابع ، سازماندهی منابع ، اشاعه اطلاعات ، و مدیریت ) بیشتر از سطح متوسط بود. نتایج همچنین نشان داد که بین نظرهای پاسخگویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت ، سمت ، سطح تحصیلات ، و سابقه خدمت تفاوت معناداری وجود ندارد و فقط در متغیر جمعیت شناختی رشته تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش به شناخت میزان تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت کتابداران در فرایند تصمیم گیری در کتابخانه های عمومی استان یزد و بهبود آنها کمک خواهد نمود.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون میزان تاثیر فناوری اطلاعات بر جامعه پژوهش در فرآیند تصمیم گیری (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به این که نیازسنجی از ٥ مؤلفه تشکیل شده است ، پرسش اصلی در قالب ٥ پرسش ویژه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ؛ به عبارت دیگر تأثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت کتابداران در فرایند تصمیم گیری در کتابخانه های عمومی استان یزد بررسی شده است .
نتیجه گیری نتایج این پژوهش نشان داد که کتابداران کتابخانه های عمومی استان یزد میزان تأثیر فناوری اطلاعات بر مشارکت خویش در فرایند تصمیم گیری را بیشتر از سطح متوسط دانسته اند.
باب الحوائجی و پاشازاده (١٣٩٠)، اتلیخانی (١٣٨٨)، پور پیر علی (١٣٨٢)، رهنورد و رادمنش (١٣٨٢)، (٢٠١٠) Myeong Choi ،2010( )Noor Al-Jedaiah ،Zahiruddin)2003( ،Alan)2002( ،2000( )Witt ،1992( )Igbaria, Zinatelli, and Cavaye ، (١٩٩٥) Edward John Ohara ، و (١٩٢٢)Marchant نیز در پژوهش های خود در مورد میزان بهره مندی از سبک مدیریت مشارکتی، تأثیر فناوری اطلاعات بر فرایندهای تصمیم گیری مشارکتی و سازمانی کارکنان در سازمان های مختلف ، تأثیر کامپیوتر و فناوری بر ساختار سازمانی سازمان ها، تأثیر فناوری اطلاعات بر مقتضیات و شرایط شغلی کارکنان ، و همچنین رابطه تصمیم گیری مشارکتی با مواردی چون سطح روحیه کارکنان ، تعهد سازمانی، سطح روحیۀ مشارکت کارکنان در تصمیم گیری، مدیریت ، و رضایت شغلی کارکنان ، به این نتیجه رسیدند که فناوری اطلاعات بر فرایندهای تصمیم گیری کارکنان تغییر مثبتی به وجود آورده و به تصمیم گیری کارکنان کمک قابل توجهی کرده و موجب تسهیل مبادله اطلاعات با دیگران شده است .