چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به مقایسه میزان ربط نتایج حاصل از محدودسازی عبارت جستجو به نشانی اینترنتی توسط کاربران رشته های موضوعی گروه های فنی مهندسی، علوم پایه و اقتصاد در بین کارشناسان استانداری همدان و همچنین مقایسه میزان حضور کلیدواژه های مورد جستجو در نشانی اینترنتی وب سایت های گروه های فنی مهندسی، علوم پایه و اقتصاد می پردازد. روش: جامعه آماری این پژوهش90 نفر از کارشناسان خبره استانداری همدان در سه گروه فنی مهندسی، علوم پایه و اقتصاد هستند که در حال انجام پروژه های تحقیقاتی و گزارش های آماری بودند آنان با استفاده از قسمت جستجوی پیشرفته موتورکاوش گوگل، کلیدواژه های (یک و چندواژه ای) مورد نظر خود را در قسمت نشانی اینترنتی صفحات وب جستجو کردند و میزان ربط نتایج بازیابی شده را در سیاه های وارسی که به همین منظور تهیه شده بود، تعیین نمودند. برای دسته بندی و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد با افزایش تعداد کلیدواژه های مورد جستجو میزان هم خوانی نشانی اینترنتی کاهش می یابد و موتورهای کاوش با افزایش وزن دهی به کلیدواژه های موجود در نشانی اینترنتی می توانند نتایج مرتبط تری را رتبه بندی کرده و در اختیار کاربران قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
Wilson Fletcher Cole سیاهه وارسی هسی- ئی ١ (١٣٨٢) استفاده شد و با استفاده از آن براساس مطالعه متون و دیدگاه های صاحب نظران ، یک سیاهه وارسی مشابه برای ده نتیجه اول حاصل از جستجو که توسط موتور کاوش بازیابی شده اند، تهیه شد و در اختیار کارشناسان گروه های فنی مهندسی، علوم پایه و اقتصاد در استانداری همدان قرار گرفت .
جدول آنوا برای تفاوت میزان ربط جستجو در گروه ها به روش " نشانی اینترنتی " (رجوع شود به تصویر صفحه) چنان که در جدول (٢) مشاهده می شود مقدار P در آزمون تحلیل واریانس یک راهه برابر با ٠/٠٠٠ است و با توجه به اینکه این مقدار از ٠/٠٥ کوچک تر است ، نشان دهنده آن است که در میان گروه های مورد پژوهش از دید کاربران تفاوت معناداری به لحاظ نتایج حاصل از جستجو در نشانی اینترنتی مشاهده میشود و سپس با استفاده از آزمون تعقیبی دانکن الگوی تفاوت مشخص شد (جدول ٣).
مقایسه تفاوت میزان ربط در گروه ها از دید کاربران و نظام بازیابی اطلاعات وبی با انجام آزمون T (رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول (٧) مشاهده میشود که مقدار p درآزمون t درتمام گروه ها در هر دو نوع جستجو برابر٠/٠٠٠ است که از سطح خطا یعنی٠/٠٥کمتر است و نشان دهنده آن است که میان گروه های موردپژوهش از دید کاربر و نظام ، تفاوت معناداری در بین نتایج حاصل ازجستجو(نشانی اینترنتی ) وجود دارد.
com/importance-of-keywords-in-urls-and-search-engine- ranking/1019/.