چکیده:
The aim of this study was to investigate the success and failure factors for general chemistry laboratories in undergraduate courses. The sample size consisted of 183 undergraduate science and engineering students (males and females) enrolled in an introductory chemistry course at a postsecondary 4-year university and 15 laboratory assistants from the Islamic Azad universities of Tehran and Marand regions. The research method has been of descriptive-survey type. Data collection was done using a special questionnaire which was developed using available resources، and it was validated and adjusted according to Iran's university conditions، and using interviews with experts (6 persons). The reliability of interviews was investigated and confirmed through the Cronbach Alpha method (α = 0. 89). In order to analyze the data، the descriptive and inferential statistics were used. In general، the research findings revealed that much more could be gained by the students and conceptual learning of general chemistry if students use effective experiments in laboratory experience، and that further emphasis should be given to success and failure factors for the laboratory experience.
خلاصه ماشینی:
بررسي برخي از عوامل موفقيت و عدم موفقيت در آزمايشگاه هاي شيمي عمومي دوره هاي کارشناسي A Study of Success and Failure Factors for General Chemistry Laboratories in Undergraduate Courses تاريخ دريافت مقاله : ٩٢/٠٤/١٢ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٢/٠٨/٢٣ عابد بدريان * اکبر ناصري آذر ** هدف از پژوهش حاضر، بررسي برخـي از عوامل موفقيت و عدم موفقيت در آزمايشـگاه هـاي شيمي عمـومي در دوره کارشناسـي اسـت .
اگر کمي دقيق تر به ايـن موضـوع نگريسـته شـود، ممکـن اسـت گفتـه شـود کـه هـدف از فعاليـت هـاي آزمايشـگاهي، آمـوزش مهـارت هـاي دست ورزي، کسب تجربه ، بررسي و اثبات مفاهيم نظري است ؛ اما آيا اين پايان داستان است ؟ اگر به راهبردهاي مختلف انجـام فعاليـت هـاي آزمايشـگاهي بنگـريم ، در ايـن صورت در مييابيم که بايد در انتخاب راهبرد مناسبي که منطبق بر هدف هاي آموزشي است و به رشد تحصيلي و درک مفهومي شيمي منجر مي شـود، وسـواس زيـادي بـه خرج داد (آبراهامز٣، ٢٠١١: ٢٣).
با عنايت به شواهد موجود مبني بر وجود چالش هايي در روند اجراي فعاليت هـاي آزمايشگاهي در آموزش شيمي عمومي دوره هاي کارشناسي مراکز آمـوزش عـالي، در اين پژوهش تـلاش شـده اسـت تـا برخـي از عوامـل موفقيـت و عـدم موفقيـت در فعاليت هاي آزمايشگاهي از ديدگاه دانشجويان کارشناسي و مربيان آزمايشـگاه شـيمي عمومي مورد بررسي قرار گيرد (ناصري آذر و بدريان ، ١٣٨٨: ٣٦٥).
Reliability of Internal Consistency ٥-٤- تجزيه و تحليل داده ها الف - عوامل موفقيت در فعاليت هاي آزمايشگاهي اطلاعات مربوط به تجزيه و تحليل آماري داده ها شامل پاسخ هاي دانشجويان و مربيان آزمايشگاه در ارتبـاط بـا عوامـل موفقيـت در فعاليـت هـاي آزمايشـگاهي، مقايسـه و رتبه بندي امتيازها در جدول شمارة (٦) آورده شده است .