Skip to main content
فهرست مقالات

رویکرد ماتیس از نگارگری ایرانی

نویسنده:

(5 صفحه - از 152 تا 156)

کلید واژه های ماشینی : هنر، ماتیس، رویکرد ماتیس از نگارگری ایرانی، نگارگری ایرانی، نقاشی، رنگ، اسلامی، پرده، شرق، پرسپکتیو

خلاصه ماشینی:

"اما پیش از پرداختن‌ به ماتیس و چگونگی رویکرد او به نگارگری ایرانی و تأثیری که این هنر در تکامل آثار او داشته است،ابتدا در مورد هنر غرب و هنر شرق به اختصار نکاتی آورده می‌شود. در نتیجه موضوع و شکل در آثار هنری ایرانی-اسلامی هماهنگی در رنگ سرخ(اتاق سرخ)،هانری ماتیس (به تصویر صفحه مراجعه شود) همگون‌تر و همذات‌تر از آثار غربی شد. و. جنسن در کتاب تاریخ هنر خود آورده است که:گوگن معتقد بود که تمدن مغرب زمین از جا در رفته است و جامعه صنعتی بشر را به‌ سوی زندگی ناقصی که باید صرف منافع مادی شود،سوق می‌دهد،بدون‌ آنکه مجالی برای بروز عواطف انسانی بر جای بگذارد. ماتیس از بررسی دستاوردهای گوگن،وان گوگ و سزان دریافت که: کاربست رنگ ناب همچون معادلی برای نور،تجسم فضا با بهره‌گیری از جلوه‌های مختلف رنگ‌ها،وضوح و سادگی خطهای شکل‌ساز،سازماندهی‌ تصویر به مدد نیروهای ذاتی خط و رنگ،موضوع،از طریق این هماهنگی‌ صوری در پرده‌ی نقاشی بیان هنری می‌یابد و این،نوعی هماهنگی قابل‌ مقایسه با ترکیب اصوات در موسیقی است. پاکباز معتقد است که نگارگری ایرانی راه‌حل مسأله‌ای را به‌ ماتیس نشان داد که او در نقاشی‌های سال 1900-زمانی که‌ روش سزان را می‌آموخت-با آن درگیر بود:چگونه می‌توان‌ تصویری به وجود آورد که ساختمان فصل‌بندی شده از اجزاء داشته باشد ولی درکی غیر پرسپکتیوی از فضا ایجاد کند. هانری ماتیس و نگارگری‌ ایرانی،سایه طوبی،ص 124 پیش‌پرده‌خوانی حمید قنبری انتشارات علم و ورزش (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیش‌پرده‌خوانی آن‌ گونه که در مقدمه کتاب‌ به آن اشاره شده است، مجموعه‌ای بود از اجرای شعری آهنگین با موضوع و جنبه‌ی‌ انتقادی و آموزنده و حرکاتی موزون و تجسم ژست‌هایش."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.