چکیده:
از رایج ترین و مهم ترین بازی های عصر حاضر، به ویژه برای کودکان، بازی¬های رایانه¬ای هستند که با جلب توجه و تمرکز، در نظر گرفتن تفاوت های فردی، خلق موقعیت های طبیعی و ایجاد یادگیری مبتنی بر آزمون و خطا، نه تنها زمینه را برای بروز توانمندی ها، خلاقیت ها، افزایش تصورات ذهنی، تجسم فضایی و... فراهم می کنند بلکه موجب سرگرمی عمیق و تخلیه هیجانی آنان از طریق رقابت می شوند. یقینا استفاده نامناسب از این بازی ها عوارض سوء جسمانی ، اخلاقی، روانی و اجتماعی نیز به دنبال دارد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی آثار سوء تربیتی بازی های کامپیوتری بر کودکان از دیدگاه مربیان پرورشی است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کل مربیان مدارس راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه دو استان قم بود که کل آنان برای نمونه آماری انتخاب شدند. در جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته حاوی تعداد 17 گویه در سطح پنج درجه ای لیکرت و با پایایی 81% استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها، روش آمار توصیفی ( میانگین، واریانس و انحراف معیار) و آمار استنباطی در حد کای اسکور( خی دو) و تحلیل واریانس یک راهه برای تصمیم گیری در مورد فرضیه ها به کار برده شد. یافته ها نشان داد همه فرضیه های تحقیق در سطح اطمینان 99% تایید شدند و استفاده نامناسب از بازی های رایانه ای تاثیرات سوء تربیتی در جهات اخلاقی، اجتماعی، روانی و جسمانی دارند. همچنین میزان تاثیرات سوء تربیتی در جهات جسمانی ، روانی، اخلاقی و اجتماعی متفاوت است و میزان تاثیرات سوء جسمانی بیشتر از اجتماعی ، اخلاقی و روانی است .
Computer games are chief among the most popular and the most important games of the current age، especially for children. They not only attract children's attention but also pave the road for entertaining them and helping them discharge their excitement through competition، while taking into consideration individual differences. They also help children create natural situations and go through learning processes based on try and error. Meanwhile، through playing computer games، children can display their capabilities and creativity، in addition they can help children enhance their mental imagination، spatial visitation، etc. undoubtedly، improper use of computer games may lead to some undesirable moral، social and physical effects. Therefore، the present research aims at reviewing the undesirable impact of computer games on children from moral instructors' view. The research is of descriptive-survey type. It includes all the moral instructors of guidance schools in two regions of Qom province's education and training office. A self-made questionnaire comprised of 17 locutions in Lickert five levels with validity of 81% is used for collecting information. Descriptive statistical approach (Mean، variance and criteria deviation) and deductive statistics at K score (х2) used for analyzing the data and one-way variance analysis used for making decision about the hypotheses. The finding indicated that the all the research hypotheses are approved by 99%. They also indicated that improper use of computer games entails some undesirable training related impacts on children namely moral، social and mental impacts، and the level of undesirable physical impacts is much more than its social، moral and mental impacts.