چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر مشاوره شغلی به شیوه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر افزایش رضایت از سرپرست و همکاران معلمان زن بود. نمونه آماری، 36 نفر از معلمان زن مقطع راهنمایی بود که به روش نمونه گیری هدفمند از میان کلیه معلمان زن مقطع راهنمایی شهرستان شوش شاغل (196 نفر) در سال تحصیلی (91-90) انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با روش پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و آزمون پیگیری بود و داده ها با استفاده از پرسشنامه رضایت شغلی _ شاخص توصیف کننده شغل (JDI)در مولفه های رضایت از سرپرست و همکاران جمع آوری شد. یافته های پژوهش با سطح معناداری 0/05=a نشان داد که مشاوره شغلی به شیوه یادگیری اجتماعی کرامبولتز باعث افزایش رضایت از سرپرست و همکاران در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده است و این افزایش تا مرحله یک ماهه پیگیری ادامه داشت.
خلاصه ماشینی:
یافتـه هـای پـژوهش بـا سـطح معناداری =αنشان داد که مشاورة شغلی به شیوة یادگیری اجتماعی کرامبـولتز باعـث افـزایش رضـایت از سرپرسـت و همکـاران در گـروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده است واین افزایش تا مرحلة یک ماهة پیگیری ادامه داشت .
آرام (١٣٨٨)، پرنون (١٣٨٧)و حسینی (١٣٨٥)به این نتیجه رسیدند که مشـاورة شـغلی بـه سـبک یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر بهبود مهارت های ارتباطی افراد مـؤثر اسـت .
عابـدی (١٣٨١) در پژوهشی با عنوان بررسی و مقایسة اثربخشی مشاورة شغلی به سبک نظریة یادگیری اجتمـاعی ، سازگاری شغلی و مدل شناختی رفتاری شادمانی بر کاهش فرسودگی شغلی مشاوران آمـوزش و پرورش شهر اصفهان به این نتیجه رسیدکه روش مشاورة شغلی بـه سـبک نظریـة یـادگیری اجتماعی کرامبولتز مؤثرتر از دو روش دیگر یعنی سازگاری شغلی و مـدل شـناختی ـ رفتـاری شادمانی فوردایس است .
با توجه به یافته هاوشواهد موجود در زمینة متغیرهای پژوهش فرضیه های زیر بررسی می شود: -مشاورة شغلی بـه شـیوة نظریـة یـادگیری اجتمـاعی کرامبـولتز بـر افـزایش رضـایت از سرپرست معلمان زن مقطع راهنمایی شهرستان شوش تأثیر دارد.
-مشاورة شغلی بـه شـیوة نظریـة یـادگیری اجتمـاعی کرامبـولتز بـر افـزایش رضـایت از همکاران معلمان زن مقطع راهنمایی شهرستان شوش تأثیر دارد.
نمونه ای ٣٦نفری از این معلمان که نمرة آن ها براساس آزمون رضایت شغلی _ شاخص توصـیف کننـده شـغل (JDI)در مؤلفه های رضایت از سرپرست و همکـاران بـا توجـه بـه شـاخص انحـراف داده هـا پایین تر از میانگین به دست آمده است ، به شـیوة نمونـه گیـری هدفمنـد انتخـاب و بـا گمـارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند.