چکیده:
زمینه و هدف : دنیای امروز دنیای وسایل ارتباط جمعی است . وسائل ارتبـاط جمعـی آنقـدر اهمیـت یافتـه است که سایر نهادهای اجتماعی نظیر خانواده ، آموزش و پرورش ، دانشـگاه و غیـره را تحـت الشـعاع قـرار داده است . این وسائل کارکردهای متنوعی در جامعه دارا بوده و نقـش هـای مختلفـی ایفـا مـیکننـد. فقـدان ارتباط اجتماعی به معنای سکون نسبی در حیات انسانی و مانعی در راه هر نوع تعالی اجتماعی است . روش : پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطـه بـین بهـره منـدی از وسـایل ارتبـاط جمعـی و احسـاس امنیـت اجتماعی در بین زنان شهر یزد، انجام شده است .روش پژوهش ، پیمایشی بوده است . جامعه آماری پژوهش شامل جمعیت زنان ١٥ سال و بالاتر شهرستان یزد میباشدکه تعـداد آنهـا بـر اسـاس سرشـماری سـال ١٣٨٥ برابر با ٢٥٢١٨٦بوده است . با استفاده ازفرمول کوکران حجم نمونه (٢٨٠ نفر) تعیین شده است . نمونـه گیـری به روش خوشه ای چند مرحله انجام شده است . یافته ها و نتایج : نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان بهره مندی زنان شهر یزد از وسایل ارتباط جمعی کم است و میزان احساس امنیت اجتماعی آنها پایین است . بین میزان احساس امنیت اجتماعی زنـان شـهر یـزد و بهره مندی از وسائل ارتباط جمعی رابطه معنادار وجـود دارد، بـدین معنـا کـه بـا افـزایش اسـتفاده از وسـائل ارتباط جمعی، احساس امنیت اجتماعی نیز افزایش مییابد؛ بنابراین برای افزایش احساس امنیـت اجتمـاعی زنان میتوان بهره مندی آنها از وسائل ارتباط جمعی را افزایش داد؛ البته به نظر مـیرسـد کـه لـزوم افـزایش بهره مندی از وسایل ارتباط جمعی بیشتر به کیفیت این برنامه ها برمیگردد تا کمیت آنها واین کیفیـت ونـوع برنامه هاست که میتواند با احساس امنیت اجتماعی رابطه داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"(ذاکـری ودیگـران ، ١٣٩٠، ص ١٤٢) - قاسمی ودیگران (١٣٨٦)در پژوهشی درباره رسانه های جمعی وامنیت اجتمـاعی بـه ایـن نتایج دست یافتند که بـین میـزان توجـه و اعتمـاد بـه رسـانه هـای داخلـی و احسـاس امنیـت اجتماعی رابطه مثبت با سطح معناداری بالا ، بین میزان توجه و اعتماد به رسانه های خـارجی رابطۀ منفی با سطح معناداری بالا وجود دارد ، اما بین میزان بهره مندی از رسانه هـای جمعـی واحساس امنیت عمومی رابطه معناداری مشاهده نشد.
همچنین بر اساس یافته های این پژوهش بین میزان بهره منـدی از وسائل ارتباط جمعی با میزان احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر یزد رابطه معنادار وجود دارد که به یافته های پژوهش ذاکری ودیگران هماهنگ است یعنی آنهـا نیـز بـه ایـن نتیجـه رسیده اند که بین میزان بهره مندی از وسائل ارتبـاط جمعی(اینترنـت ، تلویزیـون ، رادیوهـای داخلی، رادیوهای خـارجی ، روزنامـه ومجلـه ، مـاهواره ) ومیـزان احسـاس امنیـت اجتمـاعی (امنیت جانی،امنیت شغلی، امنیت مالی، امنیت اقتصادی، امنیـت احساسـی، امنیـت عـاطفی، امنیت اخلاقی، امنیت فرهنگـی، امنیـت حقـوقی، امنیـت قضـایی ، امنیـت اقتصـادی وامنیـت نوامیس درمیان شهروندان یزدی) رابطۀ معنادار وجود دارد.
با توجه به آنکه بر اساس یافته های این پژوهش میزان احساس امنیت اجتماعی درمیان زنان شهر یزد پایین است ، میـزان بهـره منـدی زنان شهر یزد از وسائل ارتباط جمعی کم است و بین بهره مندی زنـان شـهر یـزد واحسـاس امنیت اجتماعی رابطۀ معنادار وجود دارد؛ برای ارتقـای احسـاس امنیـت اجتمـاعی در میـان زنان شهر یزدمی توان پشنهادات اجرائی زیر را ارئه کرد: ١."