چکیده:
آموزش در خانه عبارت است از آموزش کودکان در محیط خانه و توسط خود والدین. در این روش آموزشی، برنامه های درسی و روش های آموزشی توسط خود والدین و کودک مشخص می شود. پژوهش حاضر، با هدف بررسی دلایل گرایش به آموزش در خانه انجام گرفت. رویکرد این پژوهش کیفی بود که در آن 9 خانواده در شهر تهران بر اساس نمونه گیری هدفمند و به صورت «روش گلوله برفی» انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از روش های مصاحبه نیمه ساختار یافته و «خود شرح حال نویسی» استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل یافته ها، تحلیل محتوای متن مصاحبه و اتوبیوگرافی بوده است. یافته های پژوهش بیانگر آن است عامل اقتصادی به عنوان عامل موثر در گرایش به آموزش در خانه چندان مورد توجه والدین نبوده است. پیرامون عوامل فرهنگی اجتماعی به جو رقابتی مدارس، خالی بودن جای آموزش های اخلاقی و ارزش های انسانی در برنامه های درسی مدارس و تجربیات آموزشی والدین و احساس مسوولیت والدین اشاره شده است. در مورد عوامل آموزشی و پداگوژیکی گرایش به آموزش در خانه، نارضایتی از برنامه های درسی، روش های آموزشی در مدارس و استقلال در یادگیری، توجه به علایق و نیازهای کودک، پویایی روش و فرصت آموزش متقابل در آموزش در خانه بیان شد. تمرکزگرایی و سیاست زدگی آموزشی نیز نیز به عنوان خط مشی های سیاسی موثر در آموزش در خانه ذکر گردید
خلاصه ماشینی:
No 13 (continus 40) Spring 2014, Pages 93-103 The effect of exploratory method on critical thinking and attitude towards science textbook of elementary school Hossein Momeni Mahmouei, Morteza Karami, Maryam sadat Seyed sharifi Kakhki 1 Islamic Azad University, Torbat heidarieh, Young Researchers and Elite Club, Torbat heidarieh Branch, , Iran.
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran 3Student of educational Sciences, Ghaenat Branch, Islamic Azad University, Khorasan, Iran Abstract The main goal of this study was to examine the effect of exploratory method on critical thinking and attitude towards science textbook of the fifth grade of elementary school.
The research tools were included the Watson - Glizer questionnaire on critical thinking and academic and attitudes questionnaire by using the books and new teaching methods and techniques in science lessons.
در پژوهش بررسی میزان تحقق اهداف شناختی درس علوم که با روشهای تدریس سنتی و کاوشگری توسط نصر آبادی و نوروزی (Nasrabadi “Novrouzi 2006) به انجام رسید، این نتایج به دست آمد که تراکم نمرات اهداف به سمت سطح ضعیف و متوسط بود، به طوری که میانگین وزنی نمرات از مقدار 5/3 که مقدار قابل قبول بود 1 نمره اختلاف داشت علاوه بر این مقایسه میان دانشآموزان دختر و پسر نشان داد که تفاوت میان میزان معلومات شناختی دختران و پسران معنادار نیست و دختران در مقولات فهم، کاربرد و تجزیه و تحلیل از دیگر موارد قویتر هستند.
با توجه به نتایج (tob>tcr) فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهشی که عبارت بود از: «الگوی کاوشگری بر نگرش مثبت دانشآموزان نسبت به کتاب درسی علوم تأثیر دارد» تأیید میشود.