چکیده:
مدیریت واحدهای جرم یابی را باید یکی از حوزه های بسیار مهم و در عین حال مغفول علوم جرم یابی دانست. نبود یک مدیریت اثربخش موجب پایین آمدن کیفیت ادله فیزیکی، به تاخیر افتادن فرایند بررسی های کارشناسی، به بن بست رسیدن برخی از پرونده های کیفری و نیز سرخوردگی کارکنان و از بین رفتن انگیزه کاری آنان خواهد شد. مدیریت اثربخش و کارآمد یک واحد جرم یابی نیازمند برخورداری از دانش و درکی عمیق نسبت به نقش آزمایش های علمی در فرایند کشف حقایق جنایی است. مدیران جرم یابی باید نسبت به تعهدات خود در برابر کنشگران این عرصه اعم از کارکنان و متخصصان، مدیران مافوق، پلیس، دادستان، قاضی، بزه دیده، متهم و مردم وفادار باشند. آنها ضمن در نظر گرفتن تعهدات اخلاقی خود باید میان انتظارهای متفاوت کنشگران این حوزه و محدودیت های موجود در منابع و امکانات تعادل و توازن برقرار کنند. در این مقاله سعی شده است با بررسی جنبه های اصلی مدیریت امور جرم یابی، راهکارهایی برای ارتقای کیفیت تحلیل های جرم یابی و جایگاه ادله علمی در نظام ادله اثبات دعوی ارایه شود.
Management for detection of crime units must be account as one of the
important areas and as well as ignored areas of crime sciences. Lack of
an effective management results in decreasing the quality of physical evidence,
delaying in expert review process, reaching to a deadlock of some criminal
cases and the frustration and losing of motivation of personal. Effective and
efficient management of detection of crime unit need to have knowledge and
deep understanding about the role of science tests in the process of criminal
facts discovery. Managers of the criminal detector should be loyal respect to
obligations of the actors in the field of including personnel and specialists,
senior managers, police, prosecutors, judges, crime and the people. Also they
should consider their ethical obligations and balances between the expectations
of different actors in this area and restrictions in resources. The aim of this
paper is examination of key aspects for management of detection of crime and
finding ways to improve the quality of detection of crime analysis’s and finding
places of scientific evidence presented in the evidence system in order to prove
claims.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی محورهای اصلی مدیریت امور جرم یابی، راهکارهایی برای ارتقای کیفیت تحلیل های جرم یابی و جایگاه ادله علمی در نظام ادله اثبات دعوی ارایه شود.
به موازات روند رو به رشد تأثیر اندیشههای عوامگرایانه بر فعالیت نهادهای عدالت کیفری واحدهای جرم یابی نیز از این تأثیرپذیری مستثنا نبوده و ممکن است تحت تأثیر فشار افکار عمومی و احساسی شدن فضای حاکم بر واقعیت های مجرمانه، تحلیلهای جرمیابی از اصول و موازین بی طرفی فاصله بگیرد.
اداره روابط عمومی باید اطلاعات لازم در مورد چگونگی دسترسی بزه دیدگان، متهمان و مجرمان، وکلای دادگستری و حقوقدانان به خدمات جرم یابی، قوانین و مقررات مربوط به آزمایشگاه های جنایی و آموزش های پیشگیرانه مانند پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر و رونگردان را در اختیار عموم مردم قرار دهد.
مقررات اداری و استخدامی حاکم بر واحدهای جرم یابی در سازمان پلیس، دستگاه قضایی، وزارت بهداشت و نهادهای وابسته به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و فرایند بررسی و اختصاص بودجه و اعتبارهای مورد نیاز این نهادها نقش تعیینکنندهای در دستیابی به اهداف سازمانی دارد.
(Dennis, 1996) گرایش دستگاه قضایی و نهادهای مسئول تعقیب کیفری به بهره گیری از آزمایش های تجربی برای تکمیل تحقیقات جنایی و به رسمیت شناختن ادله به دست آمده از این طریق، تأثیر بسزایی در چگونگی فعالیت و سرنوشت آزمایشگاه های جنایی دارد.
ابلاغ وظایف هر یک از کارکنان در مورد ایمنی آزمایشگاه های جنایی و مسئولیت پذیر ساختن آنها در برابر رعایت این موازین یکی از مأموریت های اصلی مدیران واحدهای جرم یابی است."