چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی نگرش خانواده های تهرانی نسبت به انتخاب نوع مدرسه ، دولتی و غیر انتفاعی انجام شد. در این پژوهش که به روش کیفی انجام گرفت با تحلیل محتوا، اطلاعاتی از ١٢ مصاحبه به روش هدایت کلیات از والدین دبستانهای دولتی و غیر انتفاعی پسرانه منطقه شمال و جنوب تهران به دست آمد. آنها به صورت هدفمند انتخاب شده بودند. نتایج تحلیل محتوای مصاحبه ها حاکی از این بود که والدین به دلایل کارایی و بازدهی بالا ، کمی هزینه و نزدیکی مدارس دولتی و اهمیت بعد تربیتی در مدارس غیر انتفاعی این مدارس را انتخاب کرده بودند. آنان دارای نگرش هایی متفاوت بودند. عامل مهم در شکل گیری نگرش خانواده ها شناخت آنها بود، اما ثبت نام در مدرسه تحت تاثیر سرمایه های فرهنگی خانواده هاست . خانواده هایی که سرمایه فرهنگی آنان نسبت به سرمایه های دیگرشان بالا بود، بیشتر برای آموزش و پرورش فرزند خود سرمایه گذاری کرده بودند
خلاصه ماشینی:
از جمله افراد جامعه خانواده ها نیز نگرش خود را در رفتارها و یا انتخابهایشان نشان میدهند و یکی از این انتخابهای مهم انتخاب نوع مدرسه فرزندانشان است .
توجه بیشتر به این دوره از زندگی کودک و تاثیری که دبستان می تواند در رشد تمام جنبه های فردی و اجتماعی او بگذارد و همچنین دو نوع بودن مدرسه اهمیت انتخاب والدین را نشان می دهد.
لذا پاسخ به این پرسش که چرا تعدادی از خانواده ها مدارس دولتی و تعدادی دیگر مدارس غیرانتفاعی را برمیگزینند، نقش نگرش والدین و عوامل تاثیر گذار بر شکل گیری آن را در این انتخاب نشان میدهد که هدف پژوهش حاضر است .
چه رابطه ای بین سرمایه والدین و انتخاب نوع مدرسه وجود دارد؟ روش این پژوهش با توجه به موضوع مورد مطالعه و اهداف پژوهش با رویکرد کیفی انجام شده است .
مراحل و شیوه گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر تلاش شد تا نمونه ها به صورت هدفمند از منطقه شمال و جنوب شهر تهران انتخاب شود تا پژوهشگر بتواند تفاوتهای فرهنگی و اقتصادی خانواده های این مناطق را که در انتخاب مدرسه مهم هستند، بررسی کند.
٢) خانواده های گروه دوم مدرسه غیر انتفاعی را به دلیل اهمیت بعد تربیتی انتخاب کرده بودند و نسبت به آن نگرش مثبت داشتند.
نتایج پژوهش حاصل را می توان این گونه خلاصه کرد: خانواده ها بر اساس انتخاب خود دارای نگرش مثبت نسبت به مدارس دولتی یا غیر انتفاعی هستند .
براساس نتایج پژوهش حاضر ، اهمیت بعد تربیتی برای همۀ خانواده های گروه دوم دلیل انتخاب این مدارس است .
The choice of public or private school.