Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردی بومی به فلسفه برای کودکان مبتنی بر نسخه های موجود

نویسنده:

فلسفه برای کودکان (p4c) که طی چهار دهه اخیر توسط لیپمن با طرح داستان برای کودکان بمنظور توسعه فعالیت فلسفیدن در آمریکا شکل گرفت، امروزه به شیوه های مختلف و با تغییراتی چند در شکل اجرا و محتوای داستانی آن در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. در برخی نسخه ها همچون فلسفه با کودکان (pwc)و دنیای سوفی گوردر در آشنا نمودن کودک با محتوای فلسفه اهمیت دارد، حال آنکه در داستانهایی برای فکر کردن اثر فیشر و در داستانهای فلسفی جهان اثر پیکمال سعی شده به محتوایی جذاب از میان داستانهایی متون کهن دست یابد، جسپرسن نیز با اهمیت دادن به مقوله فرهنگ داستانهای فکری تلاش نمود تا با استفاده از داستانهای بومی علاقه کودکان را به تفکر برانگیزد. بمنظور استفاده از رویکردهای موجود در طرح بومی فلسفه برای کودکان در ایران میتوان با عنایت به تاریخ فلسفه و سوالات اساسیی که در فلسفه وجود دارند، فهرستی از مضامین و سوالات مهم فیلسوفان را طرح نمود. این مضامین از داستانهای موجود در متون کلاسیک ادب فارسی انتخاب میشود و سپس این داستانها براساس رویکرد فرایندی لیپمن برای استفاده در اجتماع پژوهشی آماده میگردد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.