چکیده:
تحقیق حاضر، به بررسی نقش پیش بینی کنندگی هویت سازمانی و گرایش ارزشی نسبت به کار، بر تعهد عاطفی کارکنان، می پردازد. با توجه به آنکه دو مفهوم هویت سازمانی و گرایش ارزشی به کار، به عنوان سازه های موثر بر نگرش های سازمانی، مورد توجه واقع شده، در این پژوهش، تاثیر این دو مفهوم بر تعهد عاطفی به عنوان یک نگرش سازمانی، مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، نمونه ای 115 نفری از 450 نفر از کارکنان یکی از سازمان های دولتی، اتخاذ و در ادامه پرسشنامه هایی که اعتبار و روایی آنها احراز شده بود، توسط این آزمودنی ها تکمیل شده است. به دنبال آن، الگوی ارتباطی میان سازه های ذکر شده، از طریق معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل، مورد آزمون قرار گرفه است. یافته ها نشان می دهد الگوی پیشنهادی، از برازش خوبی، برخوردار است (080/0 = RSME). از میان دو مسیر، در الگوی پیشنهادی، مقدار یکی از آنها معنا دار به دست آمده و بدین ترتیب، یکی از فرضیات تحقیق، مبنی بر تاثیر مثبت هویت سازمانی بر تعهد عاطفی(47/0 =)، تایید و فرضیه دیگر، با عنوان تاثیر مثبت گرایش ارزشی به کار بر تعهد عاطفی (53/0 =)، رد شده است. یافته های به دست آمده به سیاسست گذاران سازمان و محققان، متذکر می شود که با بررسی عوامل موثر بر هویت سازمانی و تقویت آن، زمینه هر چه بیشتر تعهد کارکنان را به عنوان مزیت رقابتی فراهم آورند.
This study aims to investigate the role of organizational identity and calling orientation in predicting the affective commitment. Since، the effect of both organizational identity and calling orientation on organizational attitudes have been examined in other research works، the present study comes to study the impact of these construct on affective commitment as an organizational approach. For this purpose، a sample of 115 from 450 employees in a public organization was subject to distribute the questionnaire reaffirming the validity and reliability. Based on the research data، the proposed conceptual model was evaluated by conducting structural equation modeling using Lisrel v.8.8. Research results suggested a good fit to data for modified model (RMSEA=0.08) and provided empirical evidence for one of the two hypothesized paths. The results of a more detailed is that the positive impact of organizational identity on affective commitment was statistically significant (γ=0.47) but، the other hypothesis which considers a positive impact for calling orientation on affective commitment was not verified (γ=0.53). These findings recommend that the organizations' policy-makers need to facilitate the employees' commitment as a competitive advantage by considering and strengthening the factors affecting organizational identity.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آنکه دو مفهوم هویت سازمانی و گرایش ارزشی به کار، به عنوان سازه های مؤثر بر نگرش های سازمانی ، مورد توجه واقع شده ، در این پژوهش ، تأثیر این دو مفهوم بر تعهد عاطفی به عنوان یک نگرش سازمانی ، مورد مطالعه قرار گرفته است .
از میان دو مسیر، در الگوی پیشنهادی ، مقدار یکی از آنها معنا دار به دست آمده و بدین ترتیب ، یکی از فرضیات تحقیق ، مبنی بر تاثیر مثبت هویت سازمانی بر تعهد عاطفی (٠/٤٧ =γ)، تایید و فرضیه دیگر، با عنوان تاثیر مثبت گرایش ارزشی به کار بر تعهد عاطفی (٠/٥٣ =γ)، رد شده است .
Key words: Organizational identity, Organizational commitment, Affective commitment, Calling orientation مقدمه تعهد سازمانی ١، به عنوان یک نگرش شغلی و سازمانی ، در طول سال های گذشته ، مورد توجه بسیاری از اندیشمندان و محققان حوزه علوم اجتماعی بوده است .
با این وجود، از توجه به بعضی از سازه های کلیدی مرتبط با این حوزه ، غفلت ________________________________________________________________ 1 - Organizational Commitment شده است ؛ به عنوان مثال ، خلاء بررسی تأثیر مفاهیم هویت سازمانی ١ و گرایش ارزشی نسبت به کار، در 2 تعهد سازمانی ، کاملا مشهود است .
نکته لازم به ذکر آن است که ، در رابطه با هویت سازمانی ، تعاریف متعددی وجود دارد، که این تعاریف ، با همدیگر شباهت ها و تفاوت هایی دارند؛ با این وجود، اغلب تحقیقات در زمینۀ هویت سازمانی ، به دیدگاه آلبرت و وتن (١٩٨٥) و آشفورث و مایل (١٩٨٩) اشاره دارند (٢٠٠٦ ,Schultz &Ravasi )؛ آلبرت و وتن (١٩٨٥)، چنین استدلال کردند که هویت سازمانی دربردارنده دو معناست : ١) به عنوان یک مفهوم علمی که محققان جهت تعریف ویژگی های مشخصی از سازمان استفاده می کنند.