چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی ـ ارتباطی بر رضایت شغلی کارکنان سایپا یدک بود. مهارت های ارتباط موثر، ابراز وجود و حل مساله یا تعارض آموزش داده شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری ١٢٠٠ نفر از کارکنان سایپا یدک بودند. روش نمونه گیری هدفمند بود؛ ابتدا با استفاده از نتایج پرسشنامه رضایت شغلی JDI ،که شرکت هر ٦ ماه برای سنجش رضایت شغلی کارکنان توزیع می کند، تعمیرگاه شماره ٤ به لحاظ پایین بودن نمره های مولفه های همکاران و سرپرستی به عنوان واحد نمونه گیری انتخاب شد. سپس برای سنجش رضایت شغلی این واحد، از پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتور استفاده شد و٢٤ نفر به عنوان نمونه انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. برای گروه آزمایش برنامه آموزشی مهارت ها طی ٨ جلسه یک ساعت و نیمه اجرا شد. ابزار سنجش پژوهش پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتور، پرسشنامه مهارت های مقابله ای موس و بیکلینگر و پرسشنامه مهارت ابراز وجود بود. در رابطه با فرضیه های پژوهش از آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارت های اجتماعی ـ ارتباطی بر رضایت شغلی، مهارت ابراز وجود و مهارت های مقابله ای کارکنان اثربخش بوده است. لذا آموزش این مهارت ها به شیوه های مختلف حضوری و رسانه ای توصیه می شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی -ارتباطی بر رضایت شغلی کارکنان سایپا یدک *١و طیبه زندی پور ٢ الهه عزیزی ** چکیده هدف این پژوهش بررسـی اثربخشـی آمـوزش مهـارت هـای اجتمـاعی ـ ارتباطی بر رضایت شغلی کارکنان سایپا یدک بود.
مصطفوی (١٣٨٥) در پژوهشی با عنوان «بررسی تـأثیر آمـوزش مهـارت هـای ارتبـاطی بـه مدیران ، معاونان و معلمان مدارس راهنمایی شهرستان رباط کریم بـر افـزایش رضـایت شـغلی » دریافت که آموزش های مهارت های ارتباطی به طور معناداری رضایت شغلی را افزایش می دهد.
نتایج این پژوهش به منزلة شناسایی شرایط و شیوة صحیح توانـایی هـاو مهارت های اجتماعی است و مدیران صنایع و کارفرمایـان و سـایر مسـئولان مربـوط بـه منـابع انسانی می توانند بابه کارگیری مفاهیم آن برنامه های وسیعی را در خصوص افزایش رضـایت از محیط کار برای کارکنان خود اتخاذ کنند.
مهارت ارتباط مؤثر بالا بردن سطح ارتباطات اجتماعی مطلوب بین رضایت شغلی همکاران ، سرپرست و مهارت ابراز وجود سازمان مهارت حل تعارض در بازگشت به تفسیر یافته های مشاهده می شود که نتایج حاکی از تـأثیر آمـوزش مهـارت هـای اجتماعی ـ ارتباطی بر افزایش رضایت شغلی گروه آزمایش است (فرضیة اول ).
البرز(١٣٨٦ ) هم در پژوهش خود ذکر کرده که آموزش مهارت هـای ارتبـاطی بـر کـارایی افراد در جنبه های توان تصمیم گیری ، شفاف سازی پیام هاو ابراز وجود تأثیر مثبت دارد.
Orkine & Wendie گیلچرست ١(٢٠٠١) نیز در پژوهش های خود دریافت که آموزش مهارت های ارتبـاطی بـه رشد و خودکفایی افراد شامل توانایی حل مسأله و برقراری ارتباط دوستانه کمک می کند(به نقل از جوهری ، ١٣٨٥).