چکیده:
هدف مطالعه حاضر شناخت رابطه بین خوش بینی تحصیلی معلم و اهداف پیبشرفت دانش آموزان است .برای این منظور تعداد 200 دبیر مقطع متوسطه که در حال تدریس دروس ریاضی و فیزیک بودند و دانش آموزان آنها (از هر کلاس بین 5 الی 7 دانش آموز که مجموعا 1000 دانش آموز می شوند) با استفاده از روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. معلمان به پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم و دانش آموزان به پرسشنامه اهداف پیشرفت دانش آموز پاسخ دادند . نتایج نشان داد که احساس کارآمدی معلم، اعتماد معلم به والدین و دانش آموزان و تاکید معلم نقش معنادار در پیش بینی اهداف تبحری دانش آموزان دارند و همچنین مشاهده شد که اعتماد معلم به والدین و دانش آموزان و تاکید معلم پیش بینی کننده های معناداری از اهداف عملکردی دانش آموزان هستند . نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که خوش بینی تحصیلی معلم و اهداف پیشرفت دانش آموزان در مناطق مختلف آموزشی تفاوت معناداری ندارند و بین مناطق از لحاظ خوش بینی تحصیلی و اهداف پیشرفت دانش آموزان تفاوتی مشاهده نشد.
The present study investigate the relationship between teacher’s academic optimism and student achievement goals. For this purpose 200 high school teachers who were teaching statistics and physics courses and their 1000 of students (from each class between 5-7 students were taken) were chosen by random cluster sampling. Teachers completed the Teacher’s Academic Optimism Questionnaire and the students completed the Achievement Goals Questionnair. The data were analyzed by using step by step regression analysis .The finding indicate that teacher’s feeling of self efficacy، teacher's trust in parents and children and teacher’s academic emphasis have a significant roles in predicting the student’s mastery achievement goal، and also teacher's trust in parents and children and teacher’s academic emphasis have a significant roles in predicting the student’s performance achievement goals. The result of multivariate analysis of variance showed that there was no region difference in teacher’s academic optimism and achievement goals of student.
خلاصه ماشینی:
ارتباط خوش بيني تحصيلي معلم با اهداف پيشرفت دانش آموزان Relationship between Teacher’s Academic Optimism and Student Achievement Goals * دکتر نرجس خاتون ذبيحي حصاري ** دکتر الهه حجازي ** دکترجواد اژه اي *** دکترولي الله فرزاد چکيده هدف مطالعه حاضر شـناخت رابطـه بـين خـوش بيني تحصيلي معلم و اهداف پيبشـرفت دانـش آمـوزان است .
نتايج تحليل واريـانس چنـد متغيـري نشان داد کـه خـوش بينـي تحصـيلي معلـم و اهـداف پيشرفت دانـش آمـوزان در منـاطق مختلـف آموزشـي تفاوت معناداري ندارند و بين مناطق از لحـاظ خـوش بيني تحصيلي و اهداف پيشرفت دانش آموزان تفـاوتي مشاهده نشد.
با وجود تحقيقات ذکر شده بايـد توجـه داشـت کـه سازة خوش بيني تحصيلي معلم سازه جديدي است و يافته هايي که ارتباط ايـن سـازه را به عنوان عاملي بافتي بر روي متغير هاي مربوط به دانش آموز مانند اهداف پيشـرفت بيان کند يا بسيار محدود است و يا ناهماهنگ تـر از آن اسـت کـه بتـوان بـا قاطعيـت ارتباط آنها را تاييد نمود.
يادداشت ها 1- academic optimism 2- teacher’s sense of self-efficacy 3- teacher trust 4- Teacher’s Academic Optimism Questionnaire 5- Achievment Goals Questionnaire منابع -حجازي ، الهه ، عابديني، ياسـمين ( ١٣٨٧) الگـوي سـاختاري رابطـه اهـداف پيشـرفت رويکـردي – عملکردي، درگيري تحصيلي و پيشرفت تحصيلي .
Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct, Teaching and Teacher Education, (In Press).
American Educational Research Journal , 43 ,425-446 Hoy, W.
Avoiding the demonstration of lack of ability : An underexplored aspect of goal theory, Journal of Educational Psychology, 89(4), 710718.