چکیده:
تصادفات ترافیکی در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح جهان مطرح است که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزینه های اقتصادی بزرگی را به جامعه وارد می نماید. در کشور ما نیز این موضوع به مشکلی بزرگ و مهم درآمده است؛ به گونه ای که ایران به لحاظ تصادف ها و سوانح جاده ای و ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر ناشی از آن معرفی شده است. با توجه به این که بزرگراه های شهری سهم بسزایی از تردد و سفرهای شهری را به خود اختصاص می دهند، بنابراین در این تحقیق علل تصادف های بزرگراه های شهر اصفهان در سال های 88 و 89 مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر در پی شناسایی علل تصادفات در بزرگراه های درون شهری اصفهان، تعیین سهم هر یک از عوامل موثر در بروز تصادفات در بزرگراه ها، تحلیل توزیع و پراکنش فضایی تصادفات رخ داده در بزرگراه های مورد مطالعه و ارائه راهکارها و رهنمودها برای کاهش عوامل تاثیر گذار در بروز تصادفات با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و پیمایشی بوده که در قالب تحلیل های همبستگی و خی دو و تحلیل فضایی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به انجام رسیده است. همچنین مطابق فرضیات مطرح شده در پژوهش، بیشترین دلایل تصادفات در بزرگراه ها و ارتباط بین تخطی از سرعت مجاز و شدت تصادفات مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بیشترین دلایل تصادف در بزرگراه های درون شهری اصفهان، عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و عدم رعایت فاصله طولی می باشد. در این میان سبقت و سرعت غیر مجاز بیشترین تصادفات فوتی در بزرگراه ها را به خود اختصاص داده اند.
One of the most remarkable and important consequences of traffic accidents، often neglected، are the damages and casualties in these accidents. A community’s general safety is such a demanding challenge to meet، which requires coordinated and integrated efforts in launching preemptive plans and measures. Everyday people come across different and various systems، among which traffic systems are not only most complicated systems but also deemed as the most dangerous ones as well. Hence، this study aims at identifying the causes of car crashes on Isfahan highways between 2009 and 2010 within the city perimeter، calculating the efficacy of each functioning factor in these accidents، analyzing the spatial distribution of the accidents on the specific highways، and proposing guidelines and solutions for reducing the effective factors of accidents. In carrying out the study، the researcher adopts analytic-descriptive and survey methods and approaches by spatial analysis using Geographic Information System (GIS). Regarding research hypothesis، this study also tries to investigate the most common causes of accidents، and explores relationship between violation of speed limit and severity of accidents. The results of the research reveal that the most common causes of accidents on Isfahan highways (within the city) are: inattention to the right of way (priority)، failure to observe safe longitudinal distance between two vehicles، and distraction. Although speeding and overtaking do not account for a significant percentage of the accidents، the consequences and intensity of these accidents are very shocking. Inarguably most of the accidents resulting in the deathof drivers and passengers are consequences of speeding and overtaking in routes where such acts are forbidden. The faster a car moves، the more severe is the accident، while the more aged is the drivers، the less possible is the occurrence of accidents. The researcher comes to the conclusion that these highways in Isfahan، namely Shahid Khararzi، khayam، Zobahan and Shahid Agharebparast have the highest occurrence of accident while other highways، Isfahan Eastern Highway، Shahid Hemat and Shahid Sayyad Shirazi have the least incidents of crashes.