چکیده:
سرمایهگذاران نهادی از بیشترین میزان سرمایه و تخصص در بازار سرمایه برخوردارند. این دو خصیصه باعث شده است که نگاه آنها برای ورود به سهام شرکتها با دیگر سرمایهگذاران متفاوت باشد. طبق مقررات بازار سرمایه ایران، سرمایهگذاران نهادی شامل چندین گروه، از جمله صندوقهای سرمایهگذاری، شرکتهای تامین سرمایه و شرکتهای سرمایهگذاری میشود که پژوهش حاضر بر این گروهها و تلقی آنان از معیارهای انتخاب سهام تمرکز داشته است. براساس ادبیات موضوع معیارهای انتخاب سهام در هجده معیار مختلف شمارش گردید. با توجه به مصاحبههای انجام شده تعداد 9 معیار با عنوان «معیارهای خاص سرمایهگذاران نهادی» به فهرست معیارهای انتخاب سهام اضافه گردید. در ادامه، براساس آزمونهای آماری و فرایند تحلیل شبکه (ANP) به اعتبارسنجی و رتبهبندی معیارها پرداخته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تمامی معیارهای مورد استفاده سرمایهگذاران خرد از منظر نهادیها استفاده نمیشوند و هشت معیار، خاص نهادیها تایید شد. نهادیها از بین چهار گروه اصلی معیارها بیشترین اهمیت را به ترتیب برای معیارهای خاص شرکت، معیارهای مختص سرمایهگذاران نهادی، معیارهای خاص صنعت و معیارهای کلان اقتصادی قائل هستند. در معیارهای عملیاتی نیز معیارهای مدیریت شرکت، دسترسی به اطلاعات نهانی و امکان عضویت در هیأت مدیره به ترتیب در سه رتبه اول قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
") 10 نقدشوندگی 11 مدیریت شرکت 12 نوع محصول شرکت 13 جهت کلی بازار 14 چشم انداز صنعت 15 میزان سرمایه شرکت 16 سهامداران عمده 17 سیاست پرداخت سود 18 شفافیت اطلاعاتی شرکت روش پژوهش همانگونه که بیان شد، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به سه سؤال است: 1) معیارهای انتخاب سهام خاص سرمایهگذاران نهادی چیست؟ 2) از بین معیارهای موجود در ادبیات موضوع کدام معیارها مد نظر سرمایهگذاران نهادی است؟ 3) رتبهبندی بین این دو دسته معیار چگونه است؟ برای پاسخگویی به این سؤالها در پژوهش حاضر از روشهای پژوهشی گوناگونی استفاده شده است.
معیارهای انتخاب سهام خاص سرمایهگذاران نهادی مستخرج از مصاحبه ردیف معیار ردیف معیار ردیف معیار 1 تنوع سازی پرتفو 2 ایجاد انحصار در صنعت 3 نوع مالکیت عمده (دولتی، خصوصی، عمومی) 4 روند معاملات بلوکی 5 روند اقتصاد جهانی 6 همافزایی با دیگر شرکتهای پرتفو 7 میزان سهام شناور 8 امکان عضویت در هیأت مدیره 9 دسترسی به اطلاعات نهانی شرکت براساس نتایج نگاره (۱) و نگاره (۲) تعداد 27 معیار برای انتخاب سهام فهرست شده است.
دستهبندی معیارهای انتخاب سهام در دو سطح معیارهای انتخاب سهام از منظر نهادیها سطح اول سطح دوم معیارهای کلان اقتصادی پیشبینی اقتصادی و سیاسی کشور جهت کلی بازار معیارهای خاص صنعت چشم انداز صنعت معیارهای خاص شرکت نسبتهای سودآوری طرحهای پژوهش و توسعه شرکت سهامداران عمده مدیریت شرکت نوع محصول شرکت معیارهای ویژه تنوع سازی پرتفو نوع مالکیت عمده (دولتی، خصوصی، عمومی) روند اقتصاد جهانی هم افزایی با دیگر شرکتهای پرتفو میزان سهام شناور امکان عضویت در هیأت مدیره دسترسی به اطلاعات نهانی شرکت روند معاملات بلوکی برای اجرای فرایند ANP ابتدا باید شبکه مورد نظر بین متغیرها ترسیم گردد."