چکیده:
پدیده معماری خشتی مسجد فهرج یزد از اواخر نیمه قرن اول هجری باقی مانده است که در عین سادگی با اصول کامل، تا امروز پایدار و مورد استفاده معنوی بوده است. بنای بیهمتای مقبره سلطان اسماعیل سامانی نیز از بارزترین اثر هنر ایران زمین است که از ارزشهای هنر آجرکاری قرن سوم حکایت دارد. آثار بهجا مانده از دوره سلجوقیان گویای خلاقیت، ابتکار، علم و هنر و در مجموع اجرای بدیعترین آثار گوناگون برای ایران زمین است. از این آثار به میل منارهها و برج مقبره ها و ...، که ارزشهای والای اجرایی و هنری دارند، میتوان اشاره کرد. دوره ایلخانی دوره بازسازیهای همه جانبه برای سراسر ایران و سپس خلق آثار بسیار شگرف و منحصر به فرد است که در مواردی علم معماری با علم ریاضی و مکانیک پیوند خورده و بدیعترین آثار جهانی را توسط معماران و سازندگان با ذوق و با ایمان به وجود آورده است؛ آثاری که بنیان معماری ایران گردیده است.
The phenomenon of sun-dried brick architecture of Fahraj Mosque of Yazd remaining from the end of the half of the first century After Hijrah is a simple and at the same time a well designed unit which stands stable and is being used spiritually. The unique monument of the tomb of Sultan Ismael of Samanid is also one of the most outstanding monument representing Iranian art. These monuments narrate the values of brick work in the third century A.H. The works remaining from the Seljuq period indicate creativity، innovation، science and art and in total the implementation of the most innovative diverse works of Iran territory.
Out of these works، we may also refer to the mile minarets and tomb towers which enjoy a high practical and artistic value. The Illkhanid period is the period of multilateral reconstruction for all parts of Iran and creation of immense and unique monuments. In some cases، the science of architecture has been mixed with mathematics and mechanics and has created the most novel global works by the faithful and skillful architectures and constructors، the monuments which serve as the foundations for Iranian architecture.