چکیده:
منظور از فضای کسب وکار مجموعه عواملی است که بر شکل گیری ، تداوم و عملکرد بنگاه تاثیرگذار هستند و تغییر آنها برای مدیران بنگاه های اقتصادی بسیار پرهزینه و یا غیرممکن می باشد. محیط کسب وکار محل تبادل و تامین داده ها و ستاده های کار و فعالیت بنگاه های اقتصادی است و از این رو، نقش سرنوشت سازی در حیات و بقای سازمان ها و شرکت ها (بنگاه های اقتصادی ) طی دوره عمر آنها برعهده دارد. جهت بررسی بیشتر جایگاه عوامل موثر بر محیط کسب وکار می توان آن را با ادبیات اساسی مطرح در حوزه اقتصاد کلان تطبیق داد. هدف از این مقاله بررسی عوامل موثر بر فضای کسب وکار در ایران می باشد. البته از آنجایی که ساختار اقتصادی کشور ساختاری دولتی است بنابراین از میان عوامل اثرگذار بر فضای کسب وکار عامل سرمایه گذاری های دولتی پر رنگ تر جلوه می نماید. این مقاله در ٥ بخش تدوین گردیده است . پس از بیان مقدمه ، در بخش دوم مبانی نظری و پیشینه موضوع مطرح خواهد شد. بخش سوم به معرفی روش تحقیق اختصاص یافته است . متغیرهای مستقل مورد نظر در این تحقیق عبارتند از سرمایه گذاری های دولتی ، تورم ، سهم درآمدهای مالیاتی از تولید ناخالص داخلی ، باز بودن اقتصاد و در نهایت نرخ ارز رسمی که تمام این متغیرها به صورت کمی برای سری زمانی سال های (١٣٩٠- ١٣٥٠) و با استفاده از روش اقتصادسنجی الگوی خودتوضیح با وقفه های گسترده محاسبه شده اند. در بخش چهارم یافته ها و نتایج تحقیق ذکر خواهد گردید و در بخش پنجم پیشنهادها و راهکارهایی برای بهبود فضای کسب وکار ارائه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
متغيرهاي مستقل مورد نظر در اين تحقيق عبارتند از سرمايه گذاري هاي دولتي ، تورم ، سهم درآمدهاي مالياتي از توليد ناخالص داخلي ، باز بودن اقتصاد و در نهايت نرخ ارز رسمي که تمام اين متغيرها به صورت کمي براي سري زماني سال هاي (١٣٩٠- ١٣٥٠) و با استفاده از روش اقتصادسنجي الگوي خودتوضيح با وقفه هاي گسترده محاسبه شده اند.
در تحقيق صورت گرفته توسط لاروسي (٢٠٠٩) که به بررسي فضاي سرمايه گذاري در ١٦ ايالـت از کشور هندوستان پرداخته ، اشاره شده با توجه به گزارش کميته مالي که توسط دولت هندوسـتان در سـال ٢٠٠٠ تنظيم شده است ، مشخص گرديده ايالت هايي که از زيرساخت هاي با کيفيت هاي بالا در زمينه هاي اجتماعي و اقتصادي برخوردارند نسبت به ساير ايالت ها فضاي مناسب تري براي سـرمايه گـذاري بـه شـمار مي آيند.
عواملي که توبين در تعيين سرمايه گذاري مستقيم خارجي و بهبود فضاي کسب وکار مؤثر دانسته عبارتند از اندازه بازار، نرخ رشد اقتصادي ، ريسک سياسي ، نرخ تورم به عنوان شاخص ثبات در اقتصاد کلان ، منابع طبيعي و جمعيت و برخي از عوامل مانند بازبودن اقتصاد را به دليل ناکارامد بودن و داشتن ماهيت متضاد ناديده گرفته است .
همچنين اثر عامل جمعيت نيز مثبت برآورد شده ، اما تأثير نرخ تورم در اين تحقيق مبهم در نظر گرفته شده است ؛ زيرا از يک سو موجب سود بردن بدهکاران از تورم پيش بيني نشده مي باشد و از سوي ديگر نرخ بالاي تورم ممکن است به شکست سياست هاي داخلي منجر شود که مانعي بر سر راه سرمايه گذاري و بهبود فضاي کسب وکار است .